Daarmee reageert de organisaties op een oproep van mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB), die in een interview met Knack pleit voor SUV-vrije zones.

Van Eenoo hekelt de stijgende populariteit van de SUV. 'Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV's met lede ogen aan', zegt ze in Knack. In navolging van de lage-emissiezones pleit zij voor 'no-SUV-zones' in stadscentra of woonwijken.

VAB heeft begrip voor de oproep om verkeersveiligheid te verbeteren. De mobiliteitsclub wijst erop dat heel wat steden en gemeenten zwaar vervoer al weren en laten omrijden. 'We willen ook zelf met voorstellen naar de steden en gemeenten stappen om de verkeersveiligheid te verhogen', zegt woordvoerder Joni Junes. Maar specifieke categorieën van personenwagens weigeren op bepaalde plaatsen, is volgens de mobiliteitsorganisatie niet de oplossing.

VSV: 'Moeilijk haalbaar'

De VSV vindt het idee niet slecht, aangezien SUV's wagens zijn met een grotere massa waardoor de impact groter is als het tot een botsing komt. Omdat er geen wettelijke bepaling is over wat een SUV nu precies is, is dat idee echter moeilijk in de praktijk te brengen, stelt de VSV.

Woordvoerder Werner De Dobbeleer wijst erop dat er weinig onderscheidende kenmerken zijn voor een SUV. Vierwielaandrijving dekt de lading niet, want er zijn ook SUV's zonder die vierwielaandrijving. Een ander kenmerk zou de hoogte van de front van de wagen kunnen zijn, maar er bestaan verschillende modellen van SUV's, van kleinere modellen tot monster SUV's.

SUV's als bedrijfswagens zouden wel geweerd kunnen worden, maar dan vallen SUV's die gebruikt worden als personenwagens uit de boot. Bovendien zou volgens de VSV in die SUV-vrije zones dan ook een verbod op lichte vrachtwagens moeten komen aangezien die voertuigen ook zeer 'botsonvriendelijk' zijn.

Daarmee reageert de organisaties op een oproep van mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB), die in een interview met Knack pleit voor SUV-vrije zones.Van Eenoo hekelt de stijgende populariteit van de SUV. 'Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV's met lede ogen aan', zegt ze in Knack. In navolging van de lage-emissiezones pleit zij voor 'no-SUV-zones' in stadscentra of woonwijken.VAB heeft begrip voor de oproep om verkeersveiligheid te verbeteren. De mobiliteitsclub wijst erop dat heel wat steden en gemeenten zwaar vervoer al weren en laten omrijden. 'We willen ook zelf met voorstellen naar de steden en gemeenten stappen om de verkeersveiligheid te verhogen', zegt woordvoerder Joni Junes. Maar specifieke categorieën van personenwagens weigeren op bepaalde plaatsen, is volgens de mobiliteitsorganisatie niet de oplossing. De VSV vindt het idee niet slecht, aangezien SUV's wagens zijn met een grotere massa waardoor de impact groter is als het tot een botsing komt. Omdat er geen wettelijke bepaling is over wat een SUV nu precies is, is dat idee echter moeilijk in de praktijk te brengen, stelt de VSV. Woordvoerder Werner De Dobbeleer wijst erop dat er weinig onderscheidende kenmerken zijn voor een SUV. Vierwielaandrijving dekt de lading niet, want er zijn ook SUV's zonder die vierwielaandrijving. Een ander kenmerk zou de hoogte van de front van de wagen kunnen zijn, maar er bestaan verschillende modellen van SUV's, van kleinere modellen tot monster SUV's. SUV's als bedrijfswagens zouden wel geweerd kunnen worden, maar dan vallen SUV's die gebruikt worden als personenwagens uit de boot. Bovendien zou volgens de VSV in die SUV-vrije zones dan ook een verbod op lichte vrachtwagens moeten komen aangezien die voertuigen ook zeer 'botsonvriendelijk' zijn.