Komt er een taks op pakjes uit China? De regering-De Wever wil wel, ze kan de miljarden gebruiken. Maar ook de Europese Unie is geïnteresseerd in de opbrengst.
Elke dag stromen naar schatting 3 miljoen e-commercepakjes van buiten Europa ons land binnen. Dat zijn er dus meer dan 1 miljard per jaar. Het gaat om zendingen met een aangegeven waarde van minder dan 150 euro. Daarop moet nu wel btw worden betaald, maar geen invoerrechten. Het leeuwendeel komt uit China, vooral via Chinese webwinkels als Temu, Shein en AliExpress. Het gaat vaak om goedkope kleding, gadgets en speelgoed.
Yvan Verougstraete, voorzitter van Les Engagés, lanceerde onlangs het voorstel om een invoerheffing van 2 euro per zending te introduceren. Bij een gelijkblijvende stroom zou dat jaarlijks 2 miljard euro opleveren. Het zou een flinke bijdrage zijn in de 10 miljard die de regering-De Wever zoekt om de begroting rond te krijgen.
De taks is niet alleen ingegeven door de geldnood van de regering. De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, waarin vakbonden en werkgevers zitten, dringt al langer aan op maatregelen tegen het groeiende aantal goedkope pakjes uit China, want dat ‘ondermijnt onze economie, volksgezondheid, duurzaamheid en industriële weerbaarheid’, luidt de motivering. Denk aan onveilige producten, kinderarbeid, milieuvervuiling en oneerlijke concurrentie.
Zo’n pakjestaks zou het best op Europees niveau worden geregeld, want als elke lidstaat met een eigen taks komt, zullen Chinese webshops hun pakjes gewoon via het EU-land met de laagste heffing Europa binnenloodsen. De Europese Commissie heeft eerder een uniforme invoerheffing van 2 euro voorgesteld. Daar is tot nu toe niets van terechtgekomen omdat het een onderdeel is van de grotere hervorming van de Europese douaneregels waar de Commissie, lidstaten en het Europees Parlement over onderhandelen.
Het grote struikelblok is: wie krijgt het geld dat de pakjestaks zal opbrengen? De Commissie wil de opbrengst in het EU-budget. Maar zes lidstaten liggen dwars, waaronder België. Ons land is een belangrijke draaischijf: de luchthaven van Luik en de haven van Antwerpen verwerken een groot deel van de pakjes die Europa binnenkomen. De Belgische douane kreunt onder de last en kan slechts een fractie controleren op veiligheid, namaak of onderwaardering. Daarom vindt ons land dat het een groot deel van een Europese pakjestaks mag krijgen.
Ondertussen willen sommige landen niet op Europa wachten om zo’n taks in te voeren. In Roemenië denkt men aan een invoerrecht van 5 euro per pakje, in Frankrijk en Nederland aan 2 euro en ook in ons land is er dus sprake van.
Benieuwd of het deel zal uitmaken van de maatregelen van de regering-De Wever om 10 miljard euro binnen te halen. Als de regeringspartijen daarover een globaal akkoord vinden, natuurlijk.