De UGent maakte de cijfers zelf bekend in een persbericht en licht de cijfers toe. In totaal vulde 73,4% van de nieuwe bachelorstudenten de test in. Vorig jaar hielp SIMON in totaal 20.000 jongeren met hun studiekeuze voor het hoger onderwijs.

'Een 'lage' slaagkans betekent dat de student in kwestie slechts 6 procent kans heeft om te slagen voor alle vakken in het eerste jaar, zelfs na twee zittijden', zegt de UGent. 'Uit onderzoek blijkt dat deze studenten een lager studierendement halen en hun studies veel vaker stopzetten of heroriënteren. Slechts 6 procent van hen behaalt het bachelordiploma ook niet na een jaar extra, dus na vier jaar.'

Voor wie SIMON minder goed invult, geeft de test ook een overzicht van alle begeleidings- en remediëringsinitiatieven, meldt de Gentse universiteit. 'Het feedbackrapport geeft studenten met lage slaagkansen zo vroeg mogelijk een signaal zodat zij waar mogelijk hun vaardigheden kunnen bijspijkeren. In sommige gevallen is heroriëntering naar een andere opleiding binnen of buiten de UGent de beste optie', klinkt het bij de universiteit. Vorig jaar zorgde het feedbackrapport ervoor dat ongeveer 40 procent van de studenten met een lage slaagkans een extra inspanning leverde om te slagen of gebruik maakte van de onderwijsondersteuning.' (BELGA/JVL)

De UGent maakte de cijfers zelf bekend in een persbericht en licht de cijfers toe. In totaal vulde 73,4% van de nieuwe bachelorstudenten de test in. Vorig jaar hielp SIMON in totaal 20.000 jongeren met hun studiekeuze voor het hoger onderwijs. 'Een 'lage' slaagkans betekent dat de student in kwestie slechts 6 procent kans heeft om te slagen voor alle vakken in het eerste jaar, zelfs na twee zittijden', zegt de UGent. 'Uit onderzoek blijkt dat deze studenten een lager studierendement halen en hun studies veel vaker stopzetten of heroriënteren. Slechts 6 procent van hen behaalt het bachelordiploma ook niet na een jaar extra, dus na vier jaar.' Voor wie SIMON minder goed invult, geeft de test ook een overzicht van alle begeleidings- en remediëringsinitiatieven, meldt de Gentse universiteit. 'Het feedbackrapport geeft studenten met lage slaagkansen zo vroeg mogelijk een signaal zodat zij waar mogelijk hun vaardigheden kunnen bijspijkeren. In sommige gevallen is heroriëntering naar een andere opleiding binnen of buiten de UGent de beste optie', klinkt het bij de universiteit. Vorig jaar zorgde het feedbackrapport ervoor dat ongeveer 40 procent van de studenten met een lage slaagkans een extra inspanning leverde om te slagen of gebruik maakte van de onderwijsondersteuning.' (BELGA/JVL)