Oosterweelverbinding eindelijk rond: Vlaamse regering kiest BAM-tracé

© Belga

De Vlaamse regering kiest zoals verwacht voor het BAM-tracé, ook wel het Oosterweeltracé genoemd, voor het sluiten van de Antwerpse ring.

De Vlaamse regering heeft de knoop doorgehakt over het tracé voor de sluiting van de Antwerpse ring. De ministers kozen zoals verwacht voor het BAM-tracé, het voorkeurstracé van de Vlaamse regering, en dus niet voor het Meccanotracé van de actiegroepen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Het Oosterweeltracékomt het best tegemoet aan de mobiliteitsdoelstellingen van het Masterplan 2020 én garandeert het beste de bereikbaarheid van stad en haven. Deze keuze is dan ook in het belang van elke Antwerpenaar en elke weggebruiker’, aldus Vlaams minister-president Kris Peeters in een mededeling.

Met het plan-MER, de veiligheidsrapporten en de maatschappelijke kosten batenanalyse in de hand had de regering Peeters II uiteindelijk alle kaarten in handen om de langverwachte beslissing te nemen over het tracé voor het sluiten van de Antwerpse ring.

Tol

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De regering opteerde voor het BAM-tracé, het traject dat het dichtst bij de stad gelegen is. Het zou wel gaan om een opgewaardeerde versie van het traject. Om tegemoet te komen aan de opmerkingen in het MER-rapport, met name rond leefbaarheid, wordt er zowel gesleuteld aan de infrastructuur (zo wordt de brug over het Albertkanaal een tunnel, waardoor de aansluiting met de ring verbetert) als aan de exploitatievoorwaarden.

De regering heeft altijd een vrachtverbod in de Kennedytunnel en een tol op het Oosterweeltracé vooropgesteld. Maar uit het MER-rapport was gebleken dat die voorwaarden contraproductief waren voor de verkeersstromen. Daarom zou nu gekozen worden voor een gedifferentieerde tolheffing in de verschillende tunnels om zo het verkeer, met name het vrachtverkeer, beter te sturen. Voor het personenvervoer zou de Kennedytunnel tolvrij blijven.

De werken zouden in 2016 moeten beginnen om in 2021 klaar te zijn. (Belga/TE)

Partner Content