Leerkrachten kunnen een enorme impact hebben op hun leerlingen. Sommigen vergeten hen nooit meer. Zelfs niet als ze later zelf voor de klas staan, zo blijkt uit een poll van Teacher Tapp Vlaanderen.

Eerder deze maand vroeg Teacher Tapp Vlaanderen aan meer dan tweehonderd onderwijsprofessionals welke leerkracht hen altijd is bijgebleven. Uit de resultaten blijkt eens te meer hoe groot de blijvende impact van leerkrachten kan zijn. Vaak is zo’n inspirerende docent zelfs een reden om zelf voor het onderwijs te kiezen.
De meeste respondenten denken blijkbaar spontaan aan een leerkracht die enthousiast en gepassioneerd voor de klas stond. Vaak is dat iemand met een grote vakkennis, die leerlingen wist te boeien met weetjes en verhalen. ‘Mijn leerkracht geschiedenis was een encyclopedie van kennis en verhalen, en kon iedereen boeien’, schrijft iemand. Anderen kiezen eerder voor een leerkracht die alles uit de kast haalde om de lessen bevattelijk te maken. Zoals de meester van het tweede leerjaar die zich soms zelfs verkleedde.
Daarnaast hebben de deelnemers veel lof voor warme, zorgzame en zachtaardige leerkrachten, die duidelijk vertrouwen in hen hadden. Ze waardeerden vooral dat die naar hen luisterden, hen aanmoedigden, hen in moeilijke periodes steunden en ook echt zagen wie ze waren. Dat zijn duidelijk de eigenschappen die, naast passie voor het vak, het meest blijven hangen. Zo zal een van de respondenten nooit de klastitularis uit het zesde jaar secundair vergeten: ‘Zij vertelde me dat ze écht geloofde dat ik de universiteit aankon.’
Onderwijsmensen waarderen vooral oud-leerkrachten die naar hen luisterden, hen aanmoedigden en hen in moeilijke periodes steunden.
Ook leerkrachten die ‘streng maar rechtvaardig’ waren, worden bijzonder gewaardeerd. Het gaat dan om mensen met gezag en een consequente aanpak, maar evengoed om rustige leerkrachten die hun lessen met humor brachten. Een deelnemer: ‘Hij was een leraar die veel aandacht besteedde aan de groepssfeer. Hij was streng en heel aanwezig in de positieve zin.’
Hoewel sommige respondenten een volledig lesuur geboeid naar de geschiedenisleerkracht konden luisteren, onthouden anderen vooral degene die speelse, muzische of actieve werkvormen gebruikte. Ook leerkrachten die meer aandacht hadden voor de toepassing van kennis dan voor louter uit het hoofd leren, krijgen lof.
Knappe leraar
Heel wat deelnemers zijn vandaag ook dankbaar voor leerkrachten die ze destijds weleens vervloekten omdat die hen heel hard lieten werken. Die aanpak zorgde ervoor dat een respondent uiteindelijk foutloos leerde spellen, en iemand anders is ervan overtuigd dat ze daardoor goed was voorbereid op het hoger onderwijs. ‘Die leerkrachten hebben me leren leren. Soms was ik kwaad op hen omdat ze zulke moeilijke vragen stelden, maar net daardoor hebben ze me wel tot nadenken aangezet.’
Sommige leerkrachten deden dat allemaal zo goed, dat ze de liefde voor hun vak aan hun leerlingen doorgaven. Er waren jongeren die daardoor uiteindelijk voor het onderwijs kozen, en vandaag een even grote inspiratiebron proberen te zijn voor hun eigen leerlingen.
Jammer genoeg hebben niet alleen gepassioneerde en zorgzame leerkrachten een blijvende indruk op de respondenten nagelaten. Sommigen herinneren zich ook degene die hen bang maakte, leerlingen uitlachte of kwetsende opmerkingen maakte. ‘Die ene leerkracht deed me denken aan de directrice uit het boek Matilda van Roald Dahl. Ik durfde niet meer mee te werken in de klas, waardoor mijn punten de dieperik in gingen’, vertelt iemand. Ook leerkrachten die in de klas rookten of een glas te veel leken op te hebben, werden nooit vergeten.
Tot slot zijn er ook leerkrachten die om een heel andere reden de harten van de leerlingen sneller deden slaan: ‘Er was ook een knappe geschiedenisleerkracht, maar dát is een ander verhaal.’
De Leraarskamer van Knack werkt samen met Teacher Tapp Vlaanderen. In die gratis app van de Arteveldehogeschool voor mensen die in het onderwijs werken, worden elke dag drie korte vragen over onderwijs gesteld.