Minister Demir suggereert voogdijsysteem voor probleemscholen

Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) op 1 oktober 2025 in het Vlaams parlement. © Belga

Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) pleit voor de mogelijkheid om in onderwijs probleemscholen tijdelijk “onder voogdij” te kunnen plaatsen. In de welzijnssector bestaat die mogelijkheid wél, in onderwijs niet. “Ik ben daar zelf wel vragende partij voor”, zo zei ze donderdag in het Vlaams Parlement in de marge van een discussie over het VRT-programma ‘Basisschool Balder’.

De minister kreeg donderdag in de onderwijscommissie van het parlement vragen van Koen Daniëls (N-VA) en Jan Laeremans (Vlaams Belang) over de Brusselse Balderschool. In de Canvas-documentaire over de school is te zien hoe de school, die gelegen is in een meertalige en kansarme buurt, te kampen heeft met een hele reeks uitdagingen en problemen.

De reeks toont problemen zoals het lerarentekort, taalachterstand, personeelsverloop, ontoereikende infrastructuur, enz… die de onderwijskwaliteit en het welzijn van leerlingen en leerkrachten onder druk zetten. 

“De reeks heeft iedereen geraakt, mij ook”, zegt minister Demir. Ze erkent ook dat de school af te rekenen heeft met heel wat uitdagingen. Maar de N-VA-minister trekt zich op aan het voorbeeld van de Sint-Gillisschool. “Die school ligt op 100 meter van Balder. Zij hebben exact dezelfde leerlingepopulatie. Maar daar is er geen uitval van leerkrachten en daar zit de onderwijskwaliteit wél goed”, klinkt het.

Volgens de minister heeft dat onder meer te maken met de “structuur” en de “veilige en rustige klasomgeving” die in de Sint-Gillisschool voorzien wordt.  Demir wil de Balderschool daarom ook “niet opgeven”.

“Het kan wél. Het is echt mogelijk. Er is bij Balder ook veel goodwill aanwezig, zowel bij de leerkrachten als bij ouders die hun engagement tonen”, aldus Demir.

Maar de N-VA-minister wil wél een debat openen over wat er moet gebeuren als een school blijft kampen met problemen. Als je een sluiting absoluut wil vermijden en remediëring niet lijkt te lukken, wat dan? “Dat is iets waar we moeten over nadenken in dit huis (het Vlaams Parlement, red.). Misschien moeten we een school onder voogdij kunnen zetten. Dat kan in welzijn, maar niet in onderwijs. Ik ben daar zelf wel vragende partij voor”, aldus de minister.

Ook vraagsteller Koen Daniëls (N-VA) lijkt wel gewonnen voor die curatele-suggesite. “In sommige gevallen zou dat goed zijn. In Welzijn kan het inderdaad. Zo kan een woonzorgcentrum bijvoorbeeld een tijdelijke crisisbeheerder aanstellen”.


De Onderwijsvereniging van steden en gemeenten (OVSG) reageert voorzichtiger. “Zo’n uitzonderlijke maatregel kan enkel als laatste redmiddel bij een school die het hoofd echt niet meer boven water houdt. Het is cruciaal dat het team op dit moment voldoende ondersteuning krijgt van zijn bestuur en onze begeleidingsdienst, die altijd klaar staat om scholen te helpen”, zegt algemeen directeur Walentina Cools. “Een dergelijke voogdij moet van korte duur zijn, met de bedoeling om een duurzaam plan uit te werken zodat de school uiteindelijk goed kan draaien. Tegelijkertijd moeten we altijd rekening houden met de moeilijke realiteit waarin een school zich soms bevindt, bijvoorbeeld door een tekort aan leerkrachten.”

Partner Expertise