Laatste schooldag op 30 juni: ‘Luxeverzuim is geen goed signaal, maar deze keer ben ik milder’

Loes Vandromme (CD&V) © ID/ Christophe De Muynck
Tex Van berlaer
Tex Van berlaer Journalist Knack

Het Verenigd Koninkrijk is the place to be voor het Vlaamse onderwijs. Nadat minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) in maart al was afgezakt naar hoofdstad Londen, doen de leden van de parlementaire Commissie voor Onderwijs dat fijntjes over. ‘We spreken met leerkrachten, experts en politici over de uitdagingen in het Brits onderwijs én over het belang van een kennisrijk curriculum’, zegt CD&V-onderwijsspecialiste Loes Vandromme. ‘Al gaan we niet naar de Michaela Community School, zoals de minister.’ Demir liep hoog op met die ‘strengste school ter wereld’ en trok er samen met een horde journalisten heen.

De schoolreis van de Vlaamse parlementsleden vindt plaats in de laatste week van het schooljaar. Het is te zeggen: eigenlijk is volgende week maandag 30 juni de allerlaatste schooldag. Als voorzitter van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) heeft Vandromme een goed zicht op de activiteiten op die maandag. ‘Mijn aanvoelen is dat er niet veel verschil zal zijn met andere laatste schooldagen. Veel directeurs geven aan dat de kinderen gewoon op school verwacht worden, en dat de dag vroeger eindigt dan normaal.’

Dé vraag is natuurlijk hoeveel ouders daarin zullen meegaan. Wat denkt u?

Loes Vandromme: Ik merk dat veel ouders absoluut niet wakker liggen van die laatste schooldag. Ik vermoed dat velen een extra vakantiedag zullen nemen. Ik ben absoluut geen voorstander van luxeverzuim, ik vind het nooit een goed signaal van ouders aan hun kinderen. Maar deze 30ste juni is een speciaal geval, dus deze keer ben ik iets milder.

‘Onze rusthuisbewoners zijn een week naar zee geweest. Het zou toch fantastisch zijn als de jongeren tijdens hun lesvrije dagen er een handje toesteken?’

Minister Demir zegt nochtans dat elke schooldag telt.

Vandromme: Voor haar was dit een belangrijk symbool. Ze wilde niet doen zoals onderwijsminister Pascal Smet (Vooruit) in 2014 en de dag schrappen. Demir wilde tonen dat ze geen harde maatregelen schuwt, maar ik vrees dat er meer nodig is dan dit. Het zal echt niet aankomen op die ene dag, zeker niet als je weet hoeveel leerlingen in de studie zitten door het leerkrachtentekort.

In het secundair onderwijs vragen veel ouders zich af waarom hun kinderen de laatste schoolweek zo weinig om handen hebben.

Vandromme: Die laatste dagen nemen de leerkrachten de tijd om de klassenraden te organiseren en hun leerlingen te evalueren. Ik ben zelf leerkracht geweest: ik kan u verzekeren dat de leerkrachten die oefening au sérieux nemen, ze gaan niet over één nacht ijs. Maar ik denk tegelijkertijd dat het hier en daar wat efficiënter kan. Misschien moeten we als maatschappij nadenken over wat we met die jongeren kunnen doen wanneer hun leerkrachten aan het evalueren slaan.

Hoe bedoelt u?

Vandromme: We hebben vaak de mond vol van de nood aan maatschappelijk engagement voor jonge mensen. Wel, in Poperinge, de stad waar ik schepen ben, zijn onze rusthuisbewoners een week naar zee geweest. Het zou toch fantastisch zijn als de jongeren tijdens hun lesvrije dagen er een handje zouden helpen? Let wel, ik vind niet dat de scholen dit per se moeten organiseren. Misschien is dat iets voor de lokale besturen? Leren doe je in elk geval niet alleen op de schoolbanken.

‘Na één dag spijbelen al ingrijpen op de schooltoeslag lijkt me wel héél snel.’

Zodra leerlingen 30 halve dagen spijbelen, verliezen ouders hun schooltoeslag, een jaarlijkse premie voor gezinnen met een laag inkomen. Minister Demir zegt in Het Laatste Nieuws dat ze dat maximale aantal wil verlagen. ‘Voor mij is één dag onwettig afwezig al problematisch.’

Vandromme: Laten we eerst het huidig beleid evalueren in plaats van nog strenger te worden. We kunnen niet zeggen dat we meer nood hebben aan evidencebased beleid als je dit soort dingen op buikgevoel beslist. Want na één dag spijbelen al ingrijpen op de schooltoeslag lijkt me wel héél snel.

Toch waren er dit jaar al 24.000 leerlingen te vaak onwettig afwezig.

Vandromme: Die jongeren moeten we van bij het begin bij hun nekvel pakken. Er is enorm veel onderzoek voorhanden dat wijst op het belang van preventief optreden. Wie ooit een keertje gespijbeld heeft, overschrijdt een drempel waardoor het makkelijker wordt om dat herhaaldelijk te doen. Maar vaak gaat om kinderen die al veel problemen hebben of gehad hebben. Ik wil geen steen gooien naar de leerkrachten, maar ook hun opstelling is belangrijk. Ik ken een verhaal van een spijbelaar die, als hij dan eindelijk in de klas verscheen, een sarcastische opmerking van de leerkracht kreeg. Dat duwde hem nog verder weg. Om maar te zeggen: enkel straffen werkt niet. Om iedereen ook echt bij de les te houden, moet je keihard werken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content