De uitbating van de luchthaven blijft wel nog mogelijk tot 2029.
In maart 2024 kende toenmalig Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) een nieuwe vergunning toe aan de luchthaven.
Brussels Airlines vocht de vergunning aan, omdat ze vond dat de strengere milieuvoorwaarden en exploitatiebeperkingen in de nieuwe vergunning haar activiteiten op de luchthaven benadeelde.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen gaat nu in op het beroep van Brussels Airlines vanwege procedurefouten. Brussels Airlines meende dat de Europese regels enkel exploitatiebeperkingen toelaten als laatste redmiddel en nadat de verplichte inspraakprocedure van ‘evenwichtige aanpak’ werd doorlopen. De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft die redenering gevolgd.
De uitbating van de luchthaven blijft wel nog mogelijk tot 2029, om de Vlaamse overheid toe te laten de correcte procedure te doorlopen.
Niet enkel groei
Bond Beter Leefmilieu juicht het nieuws toe, maar betreurt dat de beslissing niet gebaseerd is op inhoudelijke argumenten.
De vernietiging houdt geen rekening met de inhoudelijke bezwaren van de milieubeweging en omwonenden van de luchthaven, en dat is jammer, zegt Bond Beter Leefmilieu in een reactie.
“Het uiteindelijke doel is een goed onderbouwde en toekomstbestendige vergunning, mét sluitende garanties op vlak van gezondheid, klimaat en leefmilieu”, zegt Benjamin Clarysse, beleidscoördinator bij Bond beter Leefmilieu. “Dat is niet alleen in het belang van de 109.000 omwonenden met ernstige slaapverstoring; ook de luchthaven heeft alle baat bij een rechtszeker kader.”
Het is nu aan de Vlaamse overheid om haar huiswerk grondig opnieuw te maken, zegt Clarysse, en daarbij moet ze niet alleen uitgaan van groei, maar ook rekening houden met gezondheid, milieu en klimaat.
Afbouw van nachtvluchten
Onderzoek toont aan dat een afbouw van nachtvluchten, waarin naburige luchthavens ons al voorgingen, nauwelijks banen kost en zelfs tot meer kwaliteitsvolle banen kan leiden, zegt BBL. “Het is hoog tijd om naar de Hoge Gezondheidsraad te luisteren en deze afbouw grondig te overwegen. Enkel een vergunning mét afdoende voorwaarden voor onder meer stikstof, geluid en klimaat, kan rechtszekerheid bieden. De bestaande vergunning eenvoudigweg afstoffen, zou ongepast zijn.”
Brussels Airport zegt dat ze de beslissing “nu eerst grondig zal analyseren”.”Brussels Airport zal alle nodige stappen ondernemen om tijdig een aangepaste vergunning te verkrijgen en zo de continuïteit van de operaties na 2029 maar ook de verdere ontwikkeling van de luchthaven op lange termijn te waarborgen”, klinkt het nog.