Hoewel het contract van Krüger pas in mei 2020 afloopt, is het de bedoeling om zijn opvolger officieel voor te stellen op de Internationale Auto Ausstellung van begin september in Frankfurt.
...

Hoewel het contract van Krüger pas in mei 2020 afloopt, is het de bedoeling om zijn opvolger officieel voor te stellen op de Internationale Auto Ausstellung van begin september in Frankfurt. Vorige week kon u hier lezen dat de positie van BMW-topman Harald Krüger in München ter discussie staat en dat een verlenging van zijn contract hoogst onzeker was geworden nadat de twee BMW-hoofdaandeelhouders - Suzanne Klatten en Stephan Quandt - hun vertrouwen in Krüger hadden opgezegd. Twee winstwaarschuwingen in de loop van het voorjaar van 2019 na tegenvallende verkoops- en winstresultaten deden de emmer overlopen. Vrijdagnamiddag liet Krüger aan de voorzitter van de BMW-Aufsichtsrat weten de eer aan zichzelf te houden en niet langer kandidaat te zijn om zichzelf op te volgen. In een korte verklaring meldde de ontslagnemende topman een 'nieuwe wending aan zijn carrière te willen geven'. Na een ongelukkige start als CEO heeft Krüger nooit de hoge verwachtingen kunnen inlossen en wordt hij nu met de vinger gewezen als hoofdverantwoordelijke voor de negatieve spiraal waarin BMW is verzeild geraakt. Er zijn niet alleen de tegenvallende bedrijfsresultaten van de voorbije maanden, maar ook het vertrek van heel wat invloedrijke sleutelfiguren binnen het bedrijf en de verstoorde relatie met politiek Berlijn zijn voor zijn rekening. Nog zwaarder weegt de technologische achterstand die BMW opgelopen heeft tegenover zijn directe concurrenten Audi, Jaguar, Mercedes, Porsche en Tesla op het vlak van elektromobiliteit. BMW heeft zijn koppositie verloren en is nu op achtervolgen aangewezen. En dat op minder dan vijf jaar tijd. OpvolgerVerwacht wordt dat de Aufsichtsrat van BMW op 18 juli een kandidaat-opvolger zal voorstellen tijdens een zitting in het Amerikaanse Spartanburg, waar de X-reeksen van BMW van de band rollen. Volgens de Duitse media liggen de huidige directieleden Oliver Zipse (55) en Klaus Fröhlich (59) in pole position om Krüger op te volgen. Ingewijden houden ook rekening met de kansen van Peter Nicolas, maar het is niet uitgesloten dat de familie Quandt een wit konijn uit haar mouw schudt, een topman van buiten het bedrijf. Kiezen de hoofdaandeelhouders voor een interne kandidaat, dan riskeren zij het vertrek van twee van de hierboven geciteerde kandidaten die hun leven lang voor BMW hebben gewerkt en plots een collega moeten laten voorgaan. Zoals gewoonlijk brengt tijd ook hier raad. Feit is dat de afgang van Harald Krüger symptomatisch is voor de huidige malaise bij BMW, zowel op wereldvlak als op Belgisch niveau. Hoogmoed komt voor de val, aldus een oud Vlaams spreekwoord. Vertaald naar de situatie van vandaag: het is de hoogste tijd om af te dalen uit de ivoren toren.