Dinsdag 25 juni. De warmte in BMW Welt in München is ondraaglijk, de stemming onder de aanwezigen bedrukt. Een voor zijn doen strijdvaardige Harald Krüger stelt zijn toekomstplannen met betrekking tot elektromobiliteit voor aan een internationaal gezelschap van sterren à la Paris Hilton en bevriende influencers en journalisten.
...

Dinsdag 25 juni. De warmte in BMW Welt in München is ondraaglijk, de stemming onder de aanwezigen bedrukt. Een voor zijn doen strijdvaardige Harald Krüger stelt zijn toekomstplannen met betrekking tot elektromobiliteit voor aan een internationaal gezelschap van sterren à la Paris Hilton en bevriende influencers en journalisten. In feite is 'Next Gen' een aangepaste versie van een bestand strategisch plan. De Beierse autobouwer wil de lancering van een aantal elektrisch aangedreven modellen met twee jaar naar voor schuiven. Tot nu toe werd gecommuniceerd dat BMW 25 nieuwe elektromodellen op de markt zou brengen tegen 2025. Het gaat daarbij om plug-in hybrides en zuiver elektrisch aangedreven modellen. Elektrische trein gemistDat BMW nu een versnelling hoger schakelt, heeft te maken met de toenemende kritiek van kleine en grote BMW-aandeelhouders op het uitblijven van een vervolgverhaal op de i3 en i8 waarmee BMW in 2013 de autowereld in aangename zin verraste en zijn directe concurrenten Audi en Mercedes een mokerslag toediende. Ondertussen hebben die laatste - met de lancering van de e-tron en EQC - hun achterstand in een voorsprong omgebogen en staan de kandidaat-kopers in de rij, ondanks de lange levertijden. Omdat ook Tesla eindelijk zijn Model 3 aan het uitleveren is, ontstaat de indruk dat BMW de elektrische trein compleet heeft gemist. Vandaar het initiatief van BMW-topman Krüger om zijn oorspronkelijk plan drastisch bij te sturen. Tegen 2021 moet de verkoop van elektrische auto's verdubbelen tot 300.000 eenheden, voor de daaropvolgende jaren moet de omzet met telkens 30 procent stijgen. Hij rekent daarvoor op de E-Mini en iX3 die dit en volgend jaar op de markt komen. In 2021 volgt de i4. Daarnaast stelt hij grote verwachtingen in de verkoop van plug-in hybridevarianten van de 3- en 7-reeks alsook van de X1, X3 en X5. Dat lijken mij, vergeleken met de verwachtingen van Audi en Mercedes, meer wensdromen dan realistische targets te zijn. Het applaus na afloop van de rede van Krüger klonk dan ook veeleer beleefd dan enthousiast. Vele aanwezigen vroegen zich terecht af waar BMW plots de middelen vandaan haalt om over een tijdspanne van vijf jaar een tijdswinst van twee jaar te realiseren. Bij neutrale waarnemers ontstaat de indruk dat topman Krüger tijd koopt ten koste van zijn eigen geloofwaardigheid. Staat hem straks een zoveelste blamage te wachten nadat hij eerder dit jaar al een mal figuur heeft geslagen in zijn onderhandelingen met kanselier Merkel over meer overheidssteun én met FC Bayern over een sponsorcontract. De Duitse voetbalkampioen speelt sinds jaar en dag met shirtreclame van Audi. Familie Quandt heeft laatste woordBMW Group is met haar merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad een van de uithangborden van de Duitse autonijverheid. De Beierse autogroep stelt wereldwijd 125.000 mensen tewerk en is buiten Duitsland vooraf in Amerika, China en Zuid-Afrika zeer actief. BMW is ook meerderheidsaandeelhouder van de Chinese autobouwer Brilliance. Tot vorig jaar leek er geen vuiltje aan de lucht, de omzet en winsten bereikten jaar na jaar nieuwe recordhoogten. Maar nu lijken die vette jaren voorbij, zowel de omzet als de winsten blijven maand na maand dalen. Vanuit het niets wordt plots met scherp geschoten op topman Krüger. De kritiek komt in eerste instantie van de aandeelhouders die hun inkomsten uit BMW-aandelen zien dalen én vergeefs hebben gewacht op een verhelderend signaal van de directie. In het geval van BMW mag/moet de stem van de kleine aandeelhouders niet worden overschat en weegt die niet op tegen de impact van Suzanne Klatten en Stefan Quandt. Onder hun tweetjes bezitten die bijna 48 procent van de stemgerechtigde aandelen van de autogroep. Dochter en zoon van wijlen Herbert Quandt hebben dus altijd het laatste woord bij BMW. Beiden zijn nauw betrokken bij het beleid van het bedrijf en zetelen in de belangrijkste beslissingsorganen van het bedrijf. Dat heeft ervoor gezorgd dat BMW is kunnen uitgroeien tot een sterk merk én dat het zijn eigenheid en onafhankelijkheid heeft kunnen bewaren. Het management heeft nooit zotte beslissingen moeten nemen om de geldhonger van aandeelhouders met een kortetermijnvisie te stillen zoals dat wel het geval is bij concurrent Mercedes. Zoals gezegd, de Quandt's hebben het laatste woord bij BMW. In een recent interview in het Duitse Manager Magazin met de grootaandeelhouders Suzanne Klatten en Stefan Quandt over de toekomst van BMW komen de meest uiteenlopende onderwerpen aan bod. Over de positie van topman Harald Krüger wordt merkwaardigerwijze met geen woord gerept. Dat is ongewoon, vermits diens contract in mei 2020 afloopt en het de gewoonte is dat hierover minstens een jaar op voorhand in alle openheid wordt gecommuniceerd. Het is ook de eerste keer dat zus en broer Quandt een Duits medium te woord staan over de toekomst van BMW. Het lijkt op de vlucht vooruit in afwachting van een definitieve beslissing tijdens een buitengewone zitting van de zogenaamde Aufsichtsrat van BMW op 18 of 18 juli in het Amerikaanse Spartanburg waar de X-reeksen van BMW van de band rollen. Waarnemers in Mûnchen gaan ervan uit dat de dagen van BMW-topman Harald Krüger geteld zijn. Als mogelijke opvolger doet de naam van Oliver Zipse de ronde die nu verantwoordelijk is voor de wereldwijde productie van BMW. Wordt vervolgd.