Waarom daalt plots de verkoop van elektrische wagens? ‘Rijbereik speelt nog nauwelijks een rol’

© Getty
Jeroen de Preter

Zowel Tesla als zijn Chinese concurrent BYD verkochten het afgelopen kwartaal aanzienlijk minder elektrische auto’s dan verwacht. Een tijdelijke dip, of is er meer aan de hand?

BYD, de Chinese constructeur van elektrische wagens, verkocht de eerste drie maanden van dit jaar iets meer dan 300.000 wagens. Dat zijn er liefst 150.000 minder dan door analisten was voorspeld. Een gelijkaardige overschatting was er ook voor Tesla. Tijdens het eerste kwartaal werden er 386.810 Tesla’s verkocht, ruim 60.000 exemplaren minder dan verwacht, en een daling van 20 procent tegenover de laatste drie maanden van 2023.

De berichten vallen samen met nog ander opvallend autonieuws: tegen alle verwachtingen in zit de verkoop van plug-in hybrides in de lift, een evolutie die ten koste gaat van de verkoop van volledig elektrische auto’s.

Jochen De Smet, woordvoerder van de sectorvereniging EV Belgium, erkent dat de verkoop van elektrische wagens dit jaar tegenvalt. ‘Maar volgens mij gaat het maar om een tijdelijke dip. We zitten in een soort tussenfase, met merken die voornamelijk grote, duurdere elektrische auto’s produceren. Het is nu wachten op de kleinere wagens, zoals de elektrische Renault 5, de Volkswagen ID2, en volgend jaar de kleine Tesla 2, die allemaal rond de 25.000 euro zullen kosten. Ik verwacht dat hun komst voor een nieuwe push in de verkoop zal zorgen. Wat ongetwijfeld ook meespeelt in deze terugval is het onstabiele politieke klimaat. In Duitsland en Frankrijk zijn de subsidies voor elektrische wagens net stopgezet.

Wat de toekomst zal brengen, is met de nakende verkiezingen onzeker. Ook dat zorgt ervoor dat kopers aarzelen. Dat is veel minder het geval in ons land, met zijn gunstige fiscaliteit voor elektrische bedrijfswagens. De aarzeling, zowel in Europa als elders in de wereld, en het gunstige fiscale klimaat bij ons, verklaart waarom we snel opklimmen in de ranglijst van meest geëlektrificeerde wagenparken. In België is zopas de 200.000ste elektrische wagen ingeschreven. Op een totaal van zes miljoen ingeschreven wagens lijkt dat niet veel, maar het gaat snel. We verwachten dat er de komende jaren elk jaar 250.000 elektrische wagens bijkomen, oftewel 1 miljoen op vier jaar tijd.

De Vlaamse particulier lijkt ook nog te aarzelen. De subsidiepot die mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) voor kopers van elektrische auto’s reserveerde, is nog altijd niet op.

De Smet: De eerste dagen leek het een stormloop, maar inderdaad: daarna is dat wat stilgevallen. Zelfs met een premie van 5000 euro is de prijs voor veel particulieren nog altijd een drempel.

Geldt dat ook voor het rijbereik?

De Smet: Dat speelt volgens mij nauwelijks nog een rol. De meeste wagens die nu op de markt komen hebben een rijbereik tussen de 400 en 500 kilometer. Voor veruit de meeste Vlamingen is dat ruim voldoende.

Als eigenaar van een elektrisch voertuig beschik je best over een eigen laadpaal. Is dat haalbaar voor mensen die een appartementsgebouw delen met 50 andere gezinnen?

De Smet: Technisch gezien is dat perfect mogelijk. Maar je hebt hiervoor wel een verbinding nodig met het middenspanningsnet. Zo’n aansluiting kost, inclusief infrastructuur, al snel enkele honderdduizenden euro’s. Dat betekent dat de 50 eigenaars een akkoord zullen moeten vinden op het niveau van de verenigingen van mede-eigenaars. Vaak zie je dat een aantal eigenaars het niet ziet zitten, en er om die reden geen aansluiting komt. Het probleem zit hem veel meer daar dan bij de technische haalbaarheid.

Europa houdt nog altijd vast aan het verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Gelooft u dat dat verbod de verkiezingen zal overleven?

De Smet: Daar ben ik vrij zeker van. Voor een koerswijziging heb je het akkoord van alle lidstaten, het Parlement en de Commissie nodig. En ook de sector is niet langer vragende partij. Luca De Meo, de ceo van Renault en voorzitter van de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) pleit ervoor om alle neuzen in dezelfde richting te houden. Ook de ceo van Stellantis (het bedrijf boven, onder meer, Citroën, Peugeot, Opel en Fiat), die ooit de meest kritische stem was in het verhaal, heeft al verklaard dat de toekomst wat hem betreft 100 procent elektrisch is. Die bedrijven vragen niet langer om een plotse koerswijziging, en dat is ook logisch. Ze moeten gigantische langetermijninvesteringen doen. Ze vragen vooral een consequent beleid. Dus nee, ik denk dat je deze evolutie niet meer kan stoppen, ook al zijn er nog veel drempels te overwinnen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content