Dinsdagvoormiddag meldden zich Herbert Diess (VW), Dieter Zetsche (Mercedes) en Nicolas Peter (BMW) in Washington aan voor een gesprek met drie gevolmachtigden van de Amerikaanse regering, onder wie economieminister Wilbur Ross. BMW-topman Harald Krüger had op het allerlaatste moment forfait gegeven en zijn rechterhand afgevaardigd. Een beslissing die verwondering opwekte rond de gesprekstafel.
...

Dinsdagvoormiddag meldden zich Herbert Diess (VW), Dieter Zetsche (Mercedes) en Nicolas Peter (BMW) in Washington aan voor een gesprek met drie gevolmachtigden van de Amerikaanse regering, onder wie economieminister Wilbur Ross. BMW-topman Harald Krüger had op het allerlaatste moment forfait gegeven en zijn rechterhand afgevaardigd. Een beslissing die verwondering opwekte rond de gesprekstafel. De grootste BMW-fabriek staat immers niet in Duitsland maar in het Amerikaanse Spantanburg, waar onder andere de X5 van de band rolt. BMW investeerde tot nu toe 9,3 miljard dollar (8,3 miljard euro) in die plant en heeft zopas nieuwe investeringen ten bedrage van 600 miljoen dollar goedgekeurd. In München wordt bovendien luidop nagedacht over een twee fabriek in de Verenigde Staten, of in China. 70 procent van de in Spantanburg geproduceerde wagens zijn immers bestemd voor export, onder meer naar China. Of het forfait van Krüger daar mee te maken heeft, wie zal het zeggen. Off the record is te horen dat BMW wel degelijk een hidden agenda heeft? Mercedes-topman Zetsche sprak in veeleer vage bewoordingen over 'bijkomende investeringen in de Verenigde Staten', maar op de vraag wat die concreet inhouden, hield hij de lippen op elkaar. Feit is dat Zetsche in het voorjaar van 2019 de fakkel doorgeeft en zijn troonopvolger niet voor voldongen feiten wil stellen. De demissionaire topman wil blijkbaar zijn kansen op het voorzitterschap van de raad van toezichthouders van Daimler gaaf houden. Het belangrijkste nieuws kwam uit de mond van VW-topman Herbert Diess. 'Wij gaan nu ook officieel nauwer samenwerken met Ford en onderzoeken momenteel de mogelijkheid om VW-modellen te produceren in een of meerdere Ford-fabrieken in de VS.' Hij denkt daarbij onder meer aan een elektrisch aangedreven auto voor de Amerikaanse markt. Volgens Diess kan die samenwerking op termijn uitmonden in een globale autoalliantie. Een uitspraak die het vermoeden bevestigt dat Ford op zoek is naar een kapitaalkrachtige partner. Buiten de VS verliest Ford almaar meer marktaandeel en stapelen de verliezen zich op, maar ook in eigen land ziet de toekomst van Ford er weinig rooskleurig uit. De Amerikaanse autobouwer heeft grote achterstand opgelopen op het vlak van de ontwikkeling van alternatieve aandrijving en autonoom rijden, twee actieterreinen die bepalend zijn voor de toekomst. Dat Ford Europe op termijn wordt geïntegreerd in de Volkswagen Group kan voor beide partijen een win-winsituatie opleveren. President Trump hebben we niet aan de telefoon gekregen voor een reactie. Het is wachten op witte rook uit het Witte Huis en een verhelderende tweet. Want zolang de president himself niet heeft gesproken, is niks zeker.