Nederland wil laadbeurten beperken 

Het Nederlandse stroomgrid raakt oververhit. EV's niet langer opladen in de vooravond moet soelaas brengen.
Gert Verhoeven

In Nederland willen sommige operatoren van het stroomnet het opladen van elektrische voertuigen op piekmomenten aan banden leggen. Reden: gebrek aan capaciteit op het stroomgrid.

Nederland is een van de Europese koplopers wat betreft elektrificatie van het wagenpark. Bij onze Noorderburen staan inmiddels ruim een half miljoen oplaadpunten waardoor je nagenoeg overal je elektrische auto kan bijladen, ook in afgelegen gebieden. Het land heeft het punt bereikt waar heel wat andere (Europese) landen voor vrezen: de vraag naar stroom groeit sneller dan de uitbouw van een performant net en hogere stroomproductie.

De uitdagingen zijn groot want elektrificatie zien we niet enkel op vlak van mobiliteit, ook woningen moeten er wat heet ‘afgassen’. Daarbij ruimt de verwarming op gas de plaats voor een stroomgevoede warmtepomp. In bepaalde regio’s kunnen bedrijven al een tijdje niet langer uitbreiden of vergunningen krijgen omdat er onvoldoende stroom beschikbaar is voor energie-intensieve activiteiten. Dit probleem heeft nu ook en vooral de steden bereikt waardoor de netbeheerders de alarmbel luiden.

EV-rijders pluggen namelijk massaal hun voertuig in wanneer ze thuiskomen van hun werk, zo rond 18.00 uur. In stedelijke gebieden komt het stroomgrid zodoende onder druk, waardoor operatoren vragen om in de vooravond de auto niet langer op te laden en de laadsessie pas te starten rond 21.00 uur. Een nobel plan, maar dit zal misschien de piekbelasting verschuiven. Want wanneer elektrische voertuigen hun batterij op een kortere tijdspanne moeten vullen, is er een groter debiet nodig om tegen de volgende ochtend een opgeladen auto te hebben. 

Partner Content