MG 3 krijgt prijskaartje

De nieuwe MG 3 is in elk opzicht en buitenbeentje. Het is een bijzonder krachtige hybride in verhouding tot zijn prijs.
Gert Verhoeven

MG lanceert de MG 3. Hoewel we van MG budgetmodellen gewoon zijn, kiest het Anglo-Chinese merk zo voor een andere aanpak en die koop je niet voor een prikje.  

De MG 3 wil in elk opzicht een buitenbeentje vormen. Hij moet niet de goedkoopste van de klas zijn, maar wanneer je rekening houdt met wat hij te bieden heeft, wordt hij interessant gepositioneerd. De auto heeft geen volledig elektrische aandrijving en komt met een hybride systeem dat toch een beetje anders is dan dat van zijn concurrenten.

De Hybrid +-aandrijving zit gebouwd rond een 1.5 liter grote benzinemotor die net iets meer dan 100 pk levert. Tot daar nauwelijks een verschil met hybride concurrenten zoals de Mazda 2 (of de Toyota Yaris, als je wil). Terwijl die een bescheiden elektromotor een ondersteunende rol geven, kiest MG voor een potige elektromotor (130 pk) plus een tweede e-motor die ook de benzinemotor start en – via de generatorfunctie – stroom opwekt om de relatief grote batterij bij te laden.

Naast de motorisatie is ook de transmissie interessant, want het gaat om een drietrapsautomaat met dubbele koppeling. Het systeemvermogen van deze aandrijving bedraagt 194 pk en er is een maximumkoppel van 425 Nm beschikbaar. Normverbruik bij dat alles: 4,4 l/100 km.

MG levert dit – samen met een erg keurige basisuitrusting – voor 20.985 euro. Dat is niet spotgoedkoop, maar wel bijzonder competitief. Ondanks de complexe technologie krijgt deze MG 3 precies dezelfde uitgebreide garantie mee (7 jaar/150.000 km) als de overige modellen van het gamma. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content