Mercedes S coupé steelt de show in Genève

Mercedes S Coupe © GF
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het Autosalon van Genève is het oudste én meest gerenommeerde autosalon ter wereld. Modellen die hier in première gaan, zijn verzekerd van wereldwijde belangstelling. Dit jaar zijn alle ogen gericht op de Mercedes S coupé, nog beter en duurder dan de limousine.

Zwitserland is een geval apart. Hoewel het geen eigen autofabriek(en) of merk bezit en de maximum toegelaten snelheid in de steden en op de snelwegen bij de laagste in Europa ligt, rijden er nergens meer grote en dure auto’s rond dan in deze volksrepubliek. Dat het geen eigen auto-industrie bezit, biedt het voordeel dat geen enkele constructeur aanspraak maakt op een voorkeursbehandeling. Wie de meeste Zwitserse franken op tafel legt, die krijgt de grootste stand in het multifunctionele tentoonstellingspark Palexpo. Zo eenvoudig is dat.

Iedereen praat met iedereen

De eerste Exposition Nationale Suisse de l’Automobile et du Cyclisme vond plaats in april 1905 aan de boulevard Georges-Favon in de binnenstad van Genève, tot groot ongenoegen overigens van de commentaarschrijver van het socialistische dagblad Le Peuple. In scherpe bewoordingen lanceerde die de ene aanval na de andere, vergeefse moeite zo bleek want met ruim 17.500 bezoekers werden de stoutste verwachtingen overtroffen. Eén jaar later werd de kaap van de 30.000 bezoekers overschreden. Een blote vrouwenborst op de affiche zette echter kwaad bloed bij de conservatieve burgerij waardoor de expositie tijdelijk moest verhuizen naar Zürich. In 1911 was het burgerprotest geluwd en was de tijd rijp voor de terugkeer naar Genève. Kort daarop herschiep de Eerste Wereldoorlog Europa in een grote puinhoop en het duurde tot in 1923 vooraleer de beau monde zich opnieuw kon vergapen aan glimmende automobielen van bekende merken als Citroën, Fiat, Maybach en Rolls-Royce. Tijdens en onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog zette het organisatiecomité de expositie on hold maar vanaf 1947 veroverde het Autosalon van Genève een vaste plaats op de internationale kalender. De stad profileerde zich ondertussen hoe langer hoe meer als de hoofdstad van de informele politiek, waar belangrijke internationale verdragen hun beslag krijgen en waar internationale instellingen een comfortabel onderkomen hebben gevonden – op neutraal grondgebied. Officieel doen de Zwitsers niet aan buitenlandpolitiek, zij hebben de handen meer dan vol met hun binnenlandse politiek en het organiseren van referenda waarbij het volk gelijk heeft, ook als het ongelijk heeft. Zoals gezegd, Zwitserland is een geval apart.

Meer dan 40 premières

Terug naar de orde van de dag. Van dinsdag 4 tot donderdag 6 maart verwelkomen de organisatoren ruim tienduizend journalisten en professionals uit de autowereld voor een avant-première. Zij krijgen een voorproefje van wat de automerken dit en de volgende jaren zullen introduceren aan nieuwe modellen en technologieën. Modellen die hier hun première beleven, zijn verzekerd van internationale belangstelling en uitstraling.

Dé blikvanger is de nieuwe Mercedes-Benz S coupé, een imposante maar tegelijk elegante vierzitter die niemand onberoerd laat. Met deze grootste en krachtigste coupé ooit zet het Duitse premiummerk zijn opmars onverminderd verder. Dit topmodel is het summum van comfort, veiligheid en innovatie op vier wielen. Nog beter dan de limousine, maar ook nog duurder. Maar blijkbaar zijn er genoeg rijke mensen die zich deze luxe kunnen permitteren.

In totaal presenteert het Autosalon van Genève meer dan 40 premières, te veel om op te noemen. Wij beperken ons tot de meest opvallende. Te beginnen met de nieuwe Audi S1, die in Brussel van de band zal lopen en die samen met de nieuwe TT de sportieve ambities van Audi moet beklemtonen – de TT is een van de meest onderschatte sportcoupés op de markt.

BMW haalt het hoek van de 4 Gran Coupé, een elegante vierdeurs coupé op basis van de 3-reeks, een truc om nog meer geld te kunnen vragen aan de statusbewuste BMW-klant. Hoewel de Citroën C5 aan vervanging toe is, krijgt hij hier een off-roadkostuum aangemeten – een applicatie waar niemand zit op te wachten. Weggegooid geld dat beter geïnvesteerd kan worden in de serieproductie van de Cactus, een leuke vrijetijdsauto die in aanmerking komt voor de prijs van de originaliteit.

Fiat richt de spots op de Panda Cross, de zoveelste variatie op een bestaand model – bij gebrek aan nieuwe modellen.

De meeste Aziatische merken houden het bij een bescheiden facelift van bestaande modellen. Hyundai maakt daar een uitzondering op en presenteert met de conceptcar Intrado een voorproefje van de nieuwe designlijn. Op de stand van Mazda krijgen we met de Hazumi een voorafbeelding te zien van de toekomstige Mazda2.

De Suzuki Celerio vult de leemte op die de Alta heeft nagelaten en wordt met een prijskaartje van 7.000 euro een van de goedkoopste auto’s op de markt. Groot en goed nieuws op de stands van Citroën en Peugeot met de lancering van de C 1 en 106, een gemeenschappelijk stadsautoproject met Toyota (Aygo), een trio met brio. En te duchten concurrenten voor de nieuwe Renault Twingo, die is ontwikkeld in samenwerking met Smart. De Twingo is al bijna een kwarteeuw een van de sterkhouders van Renault en beschikt ook nu over sterke troeven om die traditie verder te zetten – meer binnenruimte dankzij motor achterin en achterwielaandrijving en voor het eerst vier deuren en een zuinige 3-cilinder benzinemotor.

Skoda Vision
Skoda Vision© GF

Het Tsjechische Skoda gold vele jaren als het lagekostenmerk binnen de Volkswagengroep, maar heeft zich de voorbije jaren ontwikkeld tot een volwaardig alternatief voor de duurdere VW-modellen die op hetzelfde platform worden gebouwd. In Genève gaat Skoda nog een stap verder en richt het de schijnwerpers op de 4-deurs coupé Vision die laat zien dat Skoda definitief uit de schaduw van VW wil treden.

Volkswagen lanceert met de Golf GTE de eerste volwaardige hybride voor het grote publiek en laat ook nog enkele afgeleide modellen van de Polo zien.

Wij sluiten onze rondgang af op de stand van het Zweedse Volvo dat hier het de Concept Estate onthult, het sluitstuk in een reeks van drie conceptcars die een voorafbeelding vormen van de nieuwe designlijn van het Zweedse merk, ontwapend mooi door haar eenvoud en efficiëntie. Typisch Zweeds, typisch Volvo.

Volvo Estate Concept
Volvo Estate Concept© GF

Het Autosalon van Genève loopt van 6 tot 16 maart, het tentoonstellingspark Palexpo ligt op wandelafstand van de luchthaven/treinstation

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content