Mazda lanceert hybride voor de stad

De Mazda 2 krijgt een hybride aandrijflijn die zuinig is en nooit aan de stekker moet.
Gert Verhoeven

Er komt een nieuwe versie van de compacte Mazda 2 met een interessante hybride aandrijving onder de motorkap. Deze stadswagen is comfortabel, meer dan vlot en hoeft niet aan de stekker.

Hoewel er wat te zeggen valt voor een volledig elektrische aandrijving in een stadswagentje, heeft niet iedereen in de stad toegang tot laadinfrastructuur. Vandaar dat een serieel hybride oplossing een interessant alternatief kan bieden. Mazda komt met een flinke update van de hybride 2. Die is gebaseerd op de Toyota Yaris met hybride aandrijving, maar voor modeljaar 2024 heeft Mazda dit model hertekend om het – ondanks de Toyota-technologie – toch wat identiteit te geven.

De aanpassingen merk je vooral aan de neus van de wagen met een specifieke bumper en een radiatorrooster dat optisch aansluit bij de overige producten uit het Mazda-gamma. Verder liggen ook de afwerkingsniveaus in lijn met wat andere Mazda’s te bieden hebben. 

Emissievrij

Qua aandrijving krijgt deze Mazda 2 een full hybride motorisatie. Dat betekent dat de gebruiker gewoon benzine tankt om een 1.5 liter grote benzinemotor te voeden die wordt bijgestaan door een compacte elektromotor. Er wordt een compacte lithium-ionbatterij voorzien die op een erg efficiënte manier laadt. Dat kan wanneer de wagen uitbolt of remt. Maar ook de benzinemotor kan de batterij bijladen op momenten dat de omstandigheden dat toelaten. De driecilinder benzinemotor levert 92 pk en wanneer beide motoren samenwerken, krijg je een systeemvermogen van 116 pk.

Als bestuurder is de bediening zeer eenvoudig want de hybride Mazda 2 is uitgerust met een automatische transmissie met een continu variabele overbrenging. De hybride aandrijving regelt in principe alles en kiest voor de meest spaarzame oplossing. De elektro-aandrijving staat de benzinemotor bij op momenten dat die het meest verbruikt en dat is bij het vertrekken en het versnellen.

Daarom zal de wagen bijna altijd elektrisch vertrekken en bij lage snelheden zelfs enkele kilometers emissievrij rijden. Ook bij acceleraties (bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre) gaat de elektromotor bijspringen. Wanneer er aan een constante snelheid wordt gereden, doet de benzinemotor zijn ding omdat hij dan het efficiëntst draait. Op een traject zonder snelweg kan je het verbruik mits anticiperen, beperken tot 4 liter per 100 km. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content