Kodiaq: Skoda stuurt grote beer op pad

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Eind september heeft in Parijs de tweejaarlijkse Mondial de l’Automobile plaats, met een honderdtal wereld- en Europese premières. Om verzekerd te zijn van aandacht in de media stelt een aantal merken nog snel hun nieuwkomer voor. Skoda koos Berlijn uit om het doek te halen van de Kodiaq, een stoere SUV met zeven zitplaatsen, genaamd naar een eiland in Alaska.

De geschiedenis van het Tsjechische automerk gaat terug tot 1905. In Mlada Boleslav, gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk, besluiten boekhandelaar Vaclav Laurin en fietsenmaker Vaclav Klement om naast motorfietsen ook auto’s te gaan bouwen. In 1907 verlaat de eerste Laurin & Klement FF met een achtcilindermotor de fabriek, enkele jaren later gevolgd door de Hispano Suiza. Die valt vooral bij de rijke bourgeoisie van die tijd in de smaak.

Merknaam Laurin & Klement verdwijnt

Na de Eerste Wereldoorlog en de implosie van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk wordt de kaart van Europa grondig hertekend, Tsjecho-Slowakije wordt een autonome staat. In 1925 fusioneert Laurin & Klement met tram- en busbouwer Skoda en verdwijnt de oorspronkelijke merknaam. De bundeling van krachten zorgt ervoor dat Skoda snel uitgroeit tot een gerespecteerd merk dat op gelijke hoogte staat met bijvoorbeeld Mercedes-Benz.

De Tweede Wereldoorlog en opsplitsing van Europa twee politieke en economische blokken hebben dramatische gevolgen voor de ontwikkeling van het merk. In 1949 wordt Skoda genationaliseerd en ondergebracht in de grote Motokov-groep voor wie auto’s bouwen een nevenactiviteit is. Skoda verdwijnt in West-Europa uit het straatbeeld.

Skoda in Duitse handen

Met de val de Muur in 1989 en het imploderen van de communistische regimes gaat een nieuwe wereld open voor Skoda. Het Tsjechische automerk wordt geprivatiseerd en komt in handen van het Duitse Volkswagen. Het gamma expandeert in de breedte en belangrijker nog, de nieuwe modellen beantwoorden aan dezelfde kwaliteitsnormen als Volkswagen Chief designer Jozef Kaban slaagt er bovendien in om Skoda een sterke, duidelijk herkenbare merkidentiteit te geven.

What’s in a name

De uitstekende prijs/kwaliteitverhouding is de sterkste troef van Skoda. De nieuwe generatie modellen kan echter ook bekoren door haar strakke vormgeving die we kennen van Audi en VW. Op de komende Mondial de l’Automobile (1 t/m 16 oktober) in Parijs stelt Skoda een 7-zitter SUV voor, 4,70 meter lang (korter dus dan de Superb combi), functioneel en praktisch dankzij nieuwe ‘Simply Clever’ innovaties, met de grootste koffer in zijn klasse, up-to-date infotainmentsysteem, Driving Mode Select en adaptieve DCC-onderstelregeling, voor- en vierwielaandrijving en een sleepvermogen van 2,5 ton.

Tot nog toe had Skoda had slechts één SUV-model in het gamma, met de Kodiaq komt daar verandering in. Skoda wil op zijn beurt profiteren van het aanhoudend succes van het SUV-fenomeen. Op zoek naar een naam voor zijn nieuwkomer reisde Skoda de hele wereld af om uiteindelijk in Kodiak te belanden, het op één na grootste eiland van de Verenigde Staten ten zuiden van Alaska. Het wondermooie eiland telt amper 10.000 inwoners, voornamelijk Inuit. Die moeten constant op hun hoede zijn voor de grote Kodiak-beer die het eiland als zijn privé speeltuin en jachtrevier beschouwt.

Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq© /

Naar aanleiding van de wereldpremière van de Skoda Kodiaq in Berlijn had de directie de vrouwelijke burgemeester van de hoofdstad Kodiak laten overvliegen. Haar acte de présence werd beloond met een cheque op van 25.000 dollar, bestemd voor een goed doel. Om de verbondenheid van het merk met zijn heimatland Tsjechië te beklemtonen, was ook de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken aanwezig. Skoda blijft een merk met een warm hart!

Grote beer op vier wielen

Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq© /
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq© /

Met een lengte van 4,70 meter, tot zeven zitplaatsen en de ruimste koffer in zijn klasse, lijkt de imposante Kodiaq een grote beer op vier wielen. Volgens Skoda-voorzitter Bernhard Maier vormt de nieuwkomer de voorbode van een SUV-offensief. “Met de Kodiaq betreden we een nieuw segment en willen we nieuwe klantengroepen bereiken. Hij is een allrounder, geschikt voor zowel zakelijk als privégebruik, met off road kwaliteiten. Andere, kleinere SUV’s zullen volgen.” Uiterlijk onderscheidt hij zich door de combinatie van elegante lijnen en robuuste contouren, wat hem meteen een grote herkenbaarheid oplevert. De vlakke, wigvormige koplampen die overgaan in het radiatorrooster zijn typisch Skoda. De Kodiaq is gebaseerd op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, een combinatie van warm gevormd plaatwerk vormt de uiterst stijve ruggengraat van het koetswerk. Met de TSI-instapmotor en voorwielaandrijving weegt de grote beer amper 1.452 kg, met de 1.4 TSI en 4×4 komen daar zo’n 90 kg bij.

Binnenin overtuigt de Kodiaq door zijn uitzonderlijk groot ruimteaanbod, doordachte functionaliteit en modern design. Het grote centrale display splitst het dashboard in twee gelijke delen voor bestuurder en passagier. Op het vlak van rijbijstandssystemen, infotainment en connectiviteit bevindt hij zich aan de top van zijn segment. Ook hier springen typische Skoda-features in het oog: hoge afwerkingskwaliteit en logisch opgebouwde, intuïtieve bediening. Voor stuurverwarming, klimaatregeling met drie zones en geventileerde voorzetels moet een opleg worden betaald. Deze opties tonen aan dat Skoda klaar is om opnieuw een grote stap voorwaarts te zetten, ditmaal in de richting van de premiummerken.

Best in class

Met een bagagevolume van 720 tot 2.065 liter biedt de Kodiaq de grootste koffer in zijn klasse. Met de voorste passagierszetel neergeklapt, kan de nieuwkomer voorwerpen tot 2,80 meter vervoeren. De kofferklep kan optioneel worden uitgerust met een elektrische bediening. Skoda pakt ook dit keer uit met enkele interessante ‘Simply Clever’ oplossingen zoals deurrandbeschermers. Dankzij voorgespannen veren komen die automatisch tevoorschijn bij het openen van de deur en verhinderen dat de harde metalen rand van de deur tegen de garagemuur of een andere auto botst. Bij het sluiten van de deur klapt de beschermlijst automatisch weg.

Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq© /

Een andere innovatie betreft de Trailer Assist. Rijdt de Kodiaq met een aanhangwagen, neemt het systeem de besturing over bij het manoeuvreren. Bijkomend remt het systeem de auto bij het achteruitrijden af zodra een hindernis wordt gedetecteerd. Het systeem wordt aangestuurd door parkeersensoren achteraan. Ook het Area View-systeem is nieuw: dankzij de groothoeklenzen van de camera’s voor- en achteraan en in de behuizing van de buitenspiegels kan de directe omgeving van de wagen op het infotainmentscherm worden weergegeven. Zowel een virtueel zicht van bovenaf als 180°-beelden van de zone tussen voor- en achterzijde zijn mogelijk. De Front Assist met noodremfunctie waarschuwt de bestuurder voor gevaarlijke situaties en remt de wagen automatisch gedeeltelijk of volledig af, indien nodig. De optionele voetgangersdetectie vormt een aanvulling op Front Assist.

Ook de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) werkt met radartechnologie en helpt de bestuurder om de ingestelde snelheid en de gewenste afstand tot het voorrijdende voertuig aan te houden.

Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq© /

Skoda Connect is onderverdeeld in twee categorieën: de infotainment online-diensten bieden uitgebreide informatie en navigatiegegevens in real time. Care Connect bundelt de diensten voor bijstand en toegang tot het voertuig vanop afstand.

Milieuvriendelijke motoren

Bij zijn marktintroductie in april 2017 zal de Kodiaq beschikbaar zijn met twee TDI- en drie TSI-motoren met een cilinderinhoud gaande van 1.4 tot 2.0 liter en een vermogen van 125 tot 190 pk. Zowel de diesel- als benzinemotoren maken gebruik van turbodrukvoeding en directe injectie en zijn uitgerust met een stop-startsysteem; remenergierecuperatie en thermomanagement dragen bij tot een laag verbruik en lage CO2-uitstoot. Afhankelijk van de motorversie kan de klant kiezen tussen een manuele 6-versnellingsbak of een automatische DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. De meeste motorversies kunnen bovendien gekoppeld worden met vierwielaandrijving.

Met de Kodiaq levert Skoda andermaal het bewijs van zijn kunde. Met een instapprijs op het niveau van de Superb gaat de grote beer uit Tsjechië een grote toekomst tegemoet. Op de toch al uiterst competitieve SUV-markt schudt de Skoda Kodiaq de kaarten opnieuw met een model dat een sympathieke en overtuigende indruk maakt. Voor rijimpressies en concrete gegevens over verbruik en prestaties is het wachten tot de grote beer begin volgend jaar uit zijn winterslaap ontwaakt en in de showroom staat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content