Hyundai i20 en i30 N worden afgevoerd

De snelle N-versies van de i20 en i30 passen niet langer in de EV-strategie van Hyundai.
Gert Verhoeven

Hyundai stopt met de snelle i20N en i30N. De hot hatches waren een knipoog naar wat de Koreaanse constructeur in de rallysport doet en bleken snel, betaalbaar maar toch nog een beetje comfortabel.

Het segment van de zogenaamde ‘hot hatch’ lijkt ten dode opgeschreven. Wat in de jaren tachtig de sportieve GTI-benaming kreeg, het ultieme marketingmiddel voor een doordeweekse en compacte gezinswagen, sneuvelt nu onder invloed van stringentere emissienormen. Eerder vielen al de Renault Mégane RS en de Ford ST-modellen ten prooi aan CO2-reductie.

Hyundai schrapt de potige N-afgeleiden van de i20 en de i30 op de Europese markt, maar niet op andere continenten. Hyundai zal het N-label op Europese bodem nog wel handhaven, maar maakt de overstap naar elektro-aandrijving. Zo toonde de constructeur al een N-oefening op de Ioniq 5. Die zal niet langer de knetterende tweeliter turbomotor tussen de voorwielen hebben, maar wel een fluisterstille elektro krachtbron. Voor auditieve genoegens belooft Hyundai een geluidsysteem dat voor de sportieve noot zorgt. Vraag is of de sportieve EV ook hetzelfde cliënteel zal aanspreken. 

Rallysport volgt niet

N-kopers zijn vaak rallyliefhebbers die ‘hun’ model in het WRC aan het werk zien en door een N-model te kopen zich ook met deze successen vereenzelvigen. Laat nu uitgerekend het WRC het tegenovergestelde doen, want de hybride aandrijvingen waar al enkele jaren mee wordt geëxperimenteerd door onder meer Toyota en Hyundai worden daar vanaf seizoen 2025 afgevoerd. In de plaats komen opnieuw benzinemotoren omdat dit goedkoper is en het deelnemersveld aan het WRC-kampioenschap kan uitbreiden. Door de elektro-aandrijving te laten vallen, worden de bolides ook lichter zodat het vermogen kan worden beperkt tot 330 pk. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content