Maandagnamiddag 4 maart. Naarmate de proclamatie van de verkiezing 'Auto van het Jaar 2019' in de foyer van Palexpo in Genève vorderde, steeg de spanning onder de aanwezige autojournalisten en merkvertegenwoordigers. Traditioneel gebeurde de bekendmaking van de punten van de juryleden in alfabetische volgorde van de landen waartoe zij behoren, naar het voorbeeld van het Eurovisie Songfestival. Lange tijd stond de Alpine A110 op nummer één maar uiteindelijk deden de kopstemmen van de Zuid-Europese juryleden de balans overslaan in het voordeel van de I-Pace. Even zag het ze er zelfs naar uit dat de Kia Ceed met de bloemen zou gaan lopen, maar die vernedering bleef de Europese merken gelukkig bespaard.
...

Maandagnamiddag 4 maart. Naarmate de proclamatie van de verkiezing 'Auto van het Jaar 2019' in de foyer van Palexpo in Genève vorderde, steeg de spanning onder de aanwezige autojournalisten en merkvertegenwoordigers. Traditioneel gebeurde de bekendmaking van de punten van de juryleden in alfabetische volgorde van de landen waartoe zij behoren, naar het voorbeeld van het Eurovisie Songfestival. Lange tijd stond de Alpine A110 op nummer één maar uiteindelijk deden de kopstemmen van de Zuid-Europese juryleden de balans overslaan in het voordeel van de I-Pace. Even zag het ze er zelfs naar uit dat de Kia Ceed met de bloemen zou gaan lopen, maar die vernedering bleef de Europese merken gelukkig bespaard. Zoals gezegd, leverde de uitslag van de verkiezing 'Auto van het Jaar 2019' een ex aequo op, een unicum in de geschiedenis van de wedstrijd. Dat zorgde voor de nodige verwarring bij de juryvoorzitter en zijn entourage en ontaardde in felle discussies voor en tegen. Daardoor bleef de derde plaats van de Kia Ceed op amper 3 punten van de winnaar(s) aanvankelijk onder de radar. Die derde plaats is echter des te opmerkelijker omdat de Aziatische landen niet vertegenwoordigd zijn in de jury, het argument 'eigen auto eerst' kan dus niet ingeroepen worden als een mogelijke verklaring voor de uitstekende score van de Ceed. Wat misschien wel een rol heeft gespeeld in het stemgedrag van sommige juryleden uit Oost-Europese landen, is het feit dat de complete Ceed-familie van de band rolt in het Slowaakse Zilina. De Kia-fabriek aldaar heeft een productiecapaciteit van 350.000 auto's per jaar. Kia bouwt niet alleen het grootste deel van zijn auto's voor de Europese markt in Europa, de Zuid-Koreaanse constructeur beschikt in de buurt van Frankfurt bovendien over een modern ontwikkelings- en designcentrum waar honderden ingenieurs en designers aan de lopende band modellen ontwerpen voor de Europese markt. De Zuid-Koreanen hebben blijkbaar lessen getrokken uit de fouten van hun Japanse concurrenten. Die investeerden in de creatie van een soort wereldauto die echter te weinig rekening hield met verschillen in smaken en attitudes tussen de diverse continenten. Intussen zijn in de persoon van de Duitse ingenieur Albert Biermann (ex-BMW) en onze landgenoot Luc Donkerwolke (ex-Volkswagen Group) ook twee Europeanen benoemd tot vice president van de autogroep en dat op strategisch belangrijke departementen zoals onderzoek & ontwikkeling en design. Kia maakt dus dankbaar gebruik van de knowhow en ervaring van Europese toppers om zijn positie in de internationale autowereld verder uit te bouwen.De snelheid waarmee de Zuid-Koreaanse autogroep zijn modellengamma in alle richtingen uitbreidt en nieuwe technologieën ontwikkelt en implementeert, is effenaf verbazingwekkend en bezorgt zijn concurrenten slapeloze nachten. Zowel qua innovatieve technologie als toonaangevend design staan de Kia-modellen op gelijke voet met hun directe Europese concurrenten. Met de regelmaat van een klok komen nieuwe Kia-modellen als eerste uit vergelijkende tests van gezaghebbende autobladen. De derde plaats van de Ceed bij de verkiezing van de 'Auto van het Jaar 2019' is de zoveelste bevestiging van zijn intrinsieke kwaliteiten. De Ceed-familie werd recent uitgebreid met de ProCeed, een modieuze koetswerkvariante van de Sportswagon. Zijn coupéachtig silhouet herinnert aan de Mercedes CLA shooting brake. Volgens Emilio Herrera, Chief Operating Officer Kia Europe, wil de nieuwkomer een doelgroep aanspreken die oog en oor heeft voor de Kia-merkfilosofie en de creatieve invulling die de ingenieurs en designers in het Kia- designcentrum in Frankfurt daaraan geven. Concreet denkt hij aan koppels en jonge gezinnen. 'Sinds de introductie van de Ceed in Europa werden al meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht, wat hem - samen met de Sportage - tot een van onze populairste modellen heeft gemaakt. De ProCeed zal een cruciale rol spelen in de verdere groei van ons merk binnen Europa.' Met zijn tijgerneusvormig radiatorrooster, zijn schuine voorruit en strakke vouwen over de hele lengte van de wagen is hij meteen herkenbaar als een lid van de grote Kia-familie. Door zijn schuin aflopende achterruit onderscheidt hij zich van de 5-deurs hatchback en Sportswagon. Ondanks zijn coupéachtig silhouet beschikken volwassenen achterin over voldoende plaats voor hun hoofd en knieën en heeft de koffer nauwelijks aan inhoud ingeboet in vergelijking met de Sportswagen, 594 ten opzichte van 625 liter. Daarmee zit hij op het niveau van de VW Golf Variant en overtreft hij de kofferinhoud van de Mercedes CLA Shooting Brake met 100 liter. Vergeleken met de Ceed hatchback is de koffer van de ProCeed zelfs de helft ruimer. De drieledige achterbank (40:20:40) laat zich met één enkele beweging neerklappen via een handel in de achterklep. Met de achterbank neergeklapt ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Een opbergvak onder de koffervloer biedt plaats aan kleinere voorwerpen. Een net en een railsysteem in de vloer voorkomen dat boodschappen gaan rondslingeren tijdens het rijden. Voor het geval de bestuurder de handen vol heeft met boodschappen gaat de optionele Smart Power Tailgate automatisch open van zodra die de slimme sleutel van de ProCeed in de omgeving van de achterklep detecteert. De vlak aansluitende kofferdrempel en lage laadhoogte zorgen voor een lage tildrempel wat het in- en uitladen sterk vereenvoudigt. Binnenin verschilt de nieuwkomer niet of nauwelijks van de andere Ceed-modellen. Het dashboard werd lichtjes naar de bestuurder gedraaid, de grijze hemelbekleding van de Ceed en Sportswagon is vervangen door een zwarte stof, het afgeplat stuurwiel is standaard. De ProCeed GT-modellen beschikken over nieuwe sportzetels met bredere zijkanten en heupsteunen, bedoeld om hun sportief karakter te beklemtonen. In combinatie met het in de hoogte en lengte verstelbaar multifunctioneel stuurwiel zorgen die voor een perfecte zitpositie. De kwaliteit van de gebruikte materialen en het hoge niveau van afwerking maken een zeer overtuigende indruk. Het 'zwevende' infotainmentsysteem is beschikbaar als een audiosysteem met een aanraakscherm van 7,0" of een navigatiesysteem met een aanraakscherm van 8,0" waarbij navigatie en Kia Connected Services worden gestuurd door TomTom. Het systeem is voorzien van een complete smartphone-integratie dankzij Apple CarPlay en Android Auto. Veiligheidstechnologieën zoals automatische grootlichten (High Beam Assist), waakzaamheidswaarschuwing voor de bestuurder (Driver Attention Warning) en rijspoorassistent (Lane Keeping Assist) met botswaarschuwing (Forward Collision Avoidance Assist) zijn standaard. Voor een intelligente snelheidsregelaar met file-assistent (Smart Cruise Control met Stop & Go), dodehoekwaarschuwing (Blind Spot Collision Warning), intelligente parkeerhulp (Smart Parking Assist), waarschuwing voor dwarsverkeer achter de auto (Rear Cross-Traffic Collision Warning) en voetgangersherkenning moet een opleg worden betaald. Dat geldt ook voor de verwarmbare voorruit en voorste- en achterste zetels. De ProCeed is leverbaar met een 1 liter T-GDI-driecilinderturbobenzinemotor (120 pk, 172 Nm), een 1.4 liter T-GDI- viercilinderturbobenzinemotor (140 pk, 242 Nm), een 1.6 liter T-GDI-viercilinderturbo (204 pk, 265 Nm) en een 1.6 liter CRDi-viercilinderturbodiesel (136 pk, 320 Nm). Die beantwoorden allemaal aan de Euronorm 6d TEMP en kunnen gekoppeld worden aan een handgeschakelde 6-bak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling die snellere schakelovergangen verzekert.De ProCeed is ontworpen en ontwikkeld voor de Europese consument van wie geweten is dat die hoge eisen stelt op het vlak van veiligheid, prestaties en rijcomfort. Europa kenmerkt zich meer dan andere continenten door zijn diverse rijomstandigheden gaande van goed onderhouden snelwegen zonder snelheidslimiet in Duitsland over kronkelende bergpassen in de Alpenlanden en drukke stadscentra tot bochtige plattelandswegen. Een volledig onafhankelijke ophanging is standaard. De ProCeed gaat daarmee tegen de trend in om voor middelgrote gezinswagens een dure multilinkachterwielophanging als optie aan te bieden. In vergelijking met de vorige Ceed-generatie verrast de ProCeed in aangename zin door zijn dynamisch karakter en hoog comfortniveau wat extra rijplezier oplevert. De modellen met de 7-trapsautomaat beschikken over het zogenaamde Drive Mode Select-systeem waarmee de bestuurder zijn rijervaring kan bijsturen door over te schakelen tussen de standen Normal en Sport. De merknaam Kia staat inmiddels garant voor betrouwbare en duurzame producten, dat hebben tal van langeduurtesten door gezaghebbende automagazines ten overvloede bewezen. Voor wie daar geen geloof aan hecht, biedt Kia - als enig automerk op de Belgische markt - zijn klanten kosteloos een 7-jaargarantie aan. Een overtuigend bewijs van het geloof in eigen kunnen. Conclusie: met de ProCeed rondt Kia het Ceed-gamma naar boven af met een kwaliteitsvol en sportief ogend model dat de nieuwe kernwaarden van het merk op een overtuigende wijze uitdraagt. Dat daar een prijskaartje aan vasthangt, is de keerzijde van de medaille. De goedkoopste ProCeed kost 28.990 euro, de duurste 37.190 euro.