Maandagnamiddag 4 maart. Traditiegetrouw heeft op de vooravond van de persopening van de Geneva International Motor Show de proclamatie plaats van de verkiezing 'auto van het jaar'. De spanning in de hal van Palexpo was te snijden toen de juryvoorzitter voorlezing gaf van de uitslag.
...

Maandagnamiddag 4 maart. Traditiegetrouw heeft op de vooravond van de persopening van de Geneva International Motor Show de proclamatie plaats van de verkiezing 'auto van het jaar'. De spanning in de hal van Palexpo was te snijden toen de juryvoorzitter voorlezing gaf van de uitslag. En die leverde een verrassing van formaat op. Zowel de Jaguar I-Pace als de Alpine A 110 behaalden immers ieder 250 punten, nooit eerder gebeurd. In het geval van een ex aequo voorziet het reglement dat de auto met de meeste eerste plaatsen uiteindelijk als winnaar wordt uitgeroepen. Met 18 tegen 16 eerste plaatsen gaat de trofee daarom naar de Jaguar I-Pace. In het kamp van Jaguar Benelux is de vreugde groot. Jan Vroemans: 'Wij zien in de uitslag de bekroning van een volgehouden inspanning. Over een periode van minder dan vijf jaar hebben wij ons gamma compleet vernieuwd en in de breedte uitgebreid met modellen die er toe doen. Jaguar heeft het aangedurfd de handschoen op te nemen tegen Tesla en wordt daar nu voor beloond. Voor het eerst gaat de prijs naar een elektrisch aangedreven SUV. De verkiezing is vanzelfsprekend een opsteker van formaat voor het Jaguar-team en betekent een duw in de rug van het merk.' Karl Schuybroek (Renault) toont zich een sportieve verliezer. 'De I-Pace is een verdiende winnaar. Dat de Alpine A110 op gelijke hoogte zou eindigen, daar hadden we zelfs niet van durven dromen. Je moet weten dat de Alpine A110 niet wordt verkocht in de Scandinavische landen. Dat houdt in dat die geen enkel punt heeft gekregen van de Scandinavische juryleden. Bovendien moesten wij opboksen tegen twee andere Franse merken, wat heeft geleid tot een opdeling van de punten van de Franse juryleden. Daarom beschouwen wij ons als de morele winnaar, zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de I-Pace.'Lees verder onder de fotoDe uitslag is ook een verrassing voor Tony Verhelle (Auto Gids), de Vlaamstalige vertegenwoordiger in de jury. 'Nooit eerder waren de verschillen in punten zo klein en verschillen in product zo groot als dit keer. De Jaguar I-Pace is de eerste elektrisch aangedreven SUV voor dagelijks gebruik terwijl de Alpine A110 een 100 procent sportwagen en funauto is. En wat gezegd van de nummer drie, de Kia Ceed eindigt op amper drie punten van de winnaars. Zelfs de Ford Focus scoort met 235 punten nog onverwacht hoog. Ik concludeer hieruit dat de juryleden hun (auto)hart hebben laten spreken.'De Mercedes A-klasse is nooit in de running geweest voor de titel, maar dat die op de zevende en laatste plaats zou eindigen, dat roept vragen op. Tony Verhelle (Auto Gids): 'De A-klasse mist de nodige klasse en kwaliteiten om als 'auto van het jaar' te worden uitgeroepen. Punt uit. Hij rijdt niet beter dan de Ford Focus maar is wel veel duurder. Bovendien kun je die zevende plaats ook interpreteren als een reactie van de juryleden op het hautaine gedrag van de Mercedes-verantwoordelijken.'