Er pakken donkere wolken samen boven de leasingsector. De markt kromp de voorbije maanden met 20 %. Europa dreigt België nu ook terug te fluiten inzake het fiscale gunstregime voor plug-inhybride modellen, een sterkhouder van de leasingmarkt.
Volgens de krant De Tijd kan België Europees relancegeld mislopen als de federale regering doorzet met de fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybride wagens. Die zouden de komende jaren net als elektrische wagens volledig fiscaal aftrekbaar zijn. Europa wil de CO2-uitstoot drastisch terugdringen en schuift volledige elektrificatie als ideale oplossing naar voor. De federale regering wil ingaan op de verzuchtingen van veel zelfstandigen die geen zuiver elektrisch aangedreven voertuig lusten.
Daarom werden onder invloed van Jan Jambon (N-VA) de strengere regels voor PHEV’s (plug-inhybrides) die de vorige minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) invoerde, grotendeels teruggedraaid. Dat is niet naar de zin van de Europese Commissie. Het strookt evenmin met wat de (vorige) regering in 2021 met Europa afsprak over het decarboniseren van de leasingvloot. Momenteel wordt ‘overleg gepleegd’ zoals dat heet. Maar de toekomst voor de PHEV ziet er minder rooskleurig uit. Mogelijk wordt het fiscale gunstregime volledig afgevoerd – wat Europa wil). Of er komt een compromis waarbij bijvoorbeeld alleen zelfstandigen kunnen genieten van de aangekondigde versoepelingen.
Onder vuur
Plug-inhybrides lagen al herhaaldelijk onder vuur omdat ze hun beloofde (lage) CO2-emissie zelden kunnen waarmaken. Die voertuigen zijn uitgerust met een volwaardige verbrandingsmotor en een elektromotor die de wagen afzonderlijk of samen kunnen aandrijven. De eerste generatie PHEV had een erg kleine batterij waarmee zij zo’n 30 km zuiver elektrisch konden rijden. Bij de huidige generatie (uitgerust met een grotere batterij) zien we een elektrisch rijbereik van 70 tot 100 km. Dat betekent dat de voertuigen meer wegen en vooral in hun elektrische rijmodus beduidend meer stroom verbruiken dan een volledig elektrische auto.