Renault is zowat het enige lichtpunt onder de Europese constructeurs. Het Franse merk maakt elektrisch autorijden toegankelijk én betaalbaar voor een ruim publiek. De nieuwe 4 E-Tech electric herinnert aan het meest succesvolle Renault-model ooit. Benieuwd of de e-generatie ook even succesvol zal zijn?
De Europese autosector verkeert in crisis. De cijfers bewijzen dat de omzet en winsten van de meeste merken soms dramatisch teruggelopen en dat hun technologische achterstand op hun Aziatische concurrenten almaar groter wordt. Eigen schuld, dikke bult.
Lichtpunt Renault
In Europa is Renault zowat het enige lichtpunt. Met compacte, aantrekkelijke modellen probeert het elektrisch autorijden voor Jan en alleman toegankelijk én betaalbaar te maken. Twee jaar op rij heeft het Franse merk de prestigieuze verkiezing ‘Auto van het Jaar’ gewonnen. Of dat ook een derde keer zal lukken, weten we begin 2026.
Dat de nieuwe 4 E-Tech electric over de nodige troeven beschikt om die krachttoer te realiseren, daar bestaat na een eerste kennismaking weinig twijfel over. Onder de compacte e-auto’s behoort de nieuwe 4 E-Tech electric bij de allerbeste.
Succesverhaal
Een compacte, ruime en veelzijdige auto die zich overal thuis voelt en goed in is, die met zijn tijd meegaat en even robuust is als cool. Dat was de Renault R4 in 1961 en dat is de 4 E-Tech in 2025. De nieuwkomer vult de leemte op tussen de R5 en Scénic E-Tech electric en versterkt de positie van Renault in het belangrijke B- en C-segment. In 2026 maakt de full electric Twingo van het trio een kwartet.
Omdat het zo’n onweerstaanbare auto was, is de Renault 4 een succesverhaal geworden. Tussen 1961 en 1992 is die maar liefst 8.135.424 keer in meer dan 100 landen en 5 continenten over de toonbank gegaan. De R4 is het meest verkochte Renault-model en de op drie na meest verkochte auto aller tijden.
Renault is opnieuw en vogue
Of de 4 E-Tech electric eenzelfde succes zal kennen, is koffiedik kijken. De omstandigheden zijn compleet anders. De wereld is de voorbije halve eeuw zeer sterk geëvolueerd, Europa heeft op vele vlakken flink aan belang en macht verloren, toonaangevende Europese bedrijven en merken zijn van koplopers plots meelopers geworden.
Ook Renault heeft van zijn pluimen verloren maar beleeft onder Luca de Meo een renaissance. De charismatische manager beschikt over een zeer goed ontwikkeld buikgevoel voor wat mensen willen en niet willen. Getuige hiervan is het vernieuwde Renault-gamma, dat voor iedereen wel iets in petto heeft. Bovendien kan de Renault-topman als geen ander zijn medewerkers begeesteren. In amper vijf jaar heeft hij Renault opnieuw op de kaart gezet. Renault is opnieuw en vogue.
Auto’s van plezier
Het is weinige merken gelukt om iconische modellen nieuw leven in te blazen. Dat Renault daar twee keer in één jaar tijd in slaagt, is een pluim op de hoed van het ontwerpteam, onder leiding van het duo Laurens van den Acker en Gilles Vidal.
De 4 en 5 E-Tech zijn meteen herkenbaar als nakomelingen van de legendarische R4 en R5 uit de swingende jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Niet alleen het silhouet maar ook talrijke details herinneren aan de oorspronkelijke R4 zoals het radiatorrooster, de motorkap, bumpers, achterzijruitjes en lichten in capsulevorm.
Het radiatorrooster is gemaakt van een doorlopend element uit een stuk, bestaande uit twee afgeronde lichtblokken en een contour die refereert aan de verchroomde rand van het rooster van de R4 uit 1961. Aan de achterkant komt het verleden terug tot leven in de lichten die de verticale capsulevorm in drie delen overnemen.
Zijn retrofuturistisch design neemt niet weg dat wij hier te maken hebben met een 100 procent elektrische, functionele, zeer veelzijdige en innovatieve gezinswagen. Met een lengte van 4,14 meter situeert de 4 E-Tech zich in het Renault-gamma tussen de Clio en Captur en tussen de 5 E-Tech en Scénic E-Tech.
Opdracht volbracht
De nieuwe e-modellen van Renault doen harten sneller slaan én beantwoorden aan de wensen van een ruim publiek. Zij spelen just-in-time in op hun behoeften én financiële mogelijkheden. Als bewijs van zijn veelzijdigheid demonstreert de 4 E-Tech een goede mix van interieurruimte en moduleerbaarheid. Met een koffervolume van 420 liter, verlaagde laaddrempel, neerklapbare achterbank en een passagierszetel, die zich laat omvormen tot een tafeltje, is die zelfs best in class.
De 4 E-Tech kan ook modderige en hobbelige wegen aan dankzij een grotere bodemvrijheid en geavanceerd tractiecontrolesysteem. De nieuwkomer is bovendien het eerste e-model van de Franse constructeur dat vanaf het niveau Techno is uitgerust met de One Pedal-functie. Die wordt geactiveerd via de peddels op het stuurwiel en maximaliseert de energierecuperatie tijdens het remmen en brengt de wagen volledig tot stilstand.
Zijn wendbare en dynamische karakter, alsook zijn comfortabele rijgedrag dankt de 4 E-Tech aan het speciale AmpR Small-platform, lage zwaartepunt en multi-linkachteras. Hij is uitgerust met een wisselstroomlader van 11 kW voor dagelijks gebruik en een gelijkstroomlader van 80 of 100 kW voor langere ritten. Tal van diensten vergemakkelijken het dagelijkse leven met een elektrische auto: intelligent opladen met Mobilize Smart Charge, toegang tot ruim 800.000 laadpunten in 25 landen met de Mobilize Charge Pass en automatisch laden zonder dat u een badge of creditcard moet gebruiken dankzij de Plug & Charge-functie.
Met een batterij van 52 kWh en elektromotor van 110 kW zonder zeldzame aardmetalen beschikt de 4 E-Tech 150 Comfort Range over een WLTP-rijbereik van 409 kilometer.
Voor Europa, in Europa
Vermeldenswaard is dat de 4 E-Tech in het Noord-Franse Maubeuge van de band loopt, dat hij slechts 1200 onderdelen gebruikt of twee derde minder dan, bijvoorbeeld, de Renault Kangoo en dat 75 procent van de onderdelen wordt gebouwd in een straal van 300 kilometer rond ElectriCity. De batterij en het accupakket worden geassembleerd in respectievelijk Douai en Ruitz.
Op die manier houdt Renault de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. De recycleerbaarheidsgraad van de 4 E-Tech bedraagt 88,6 procent en 26,4 procent van de gebruikte materialen komt uit de circulaire economie. De stoffen zetelbekleding bevat tot 100 procent gerecycleerde vezels uit plastic flessen.
On en off road
The proof of the pudding is in the eating. Voor de eerste kennismaking met de 4 E-Tech stelde Renault de 150 Comfort Range-versie ter beschikking. Compact van buiten en ruim van binnen biedt die plaats aan twee volwassenen en drie kinderen, inclusief bagage voor enkele dagen. De motor ontwikkelt een vermogen van 150 pk, wat ruimschoots volstaat voor een comfortabele en vlotte rit. De 52 kWh sterke batterij garandeert een autonomie van zo’n 350 kilometer in normale rij- en weeromstandigheden. De wagen ligt goed in de hand, is uitstekend afgewerkt, zit stevig in elkaar en biedt volop rijplezier. De routeplanner programmeert en optimaliseert constant de snelste route voor verplaatsingen die een laadbeurt vereisen en zorgt ervoor dat de batterij bij elke laadstop op de ideale temperatuur is om het verloop ervan te optimaliseren. De nieuwkomer kan ook in beperkte mate off road en beschikt zowaar over een Snow- en All Terrain-modus.
Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast. De goedkoopste Renault 4 E-Tech met 40 kWh accu kost 29.900 euro, voor de versie met een 52 kWh batterij loopt de instapprijs op tot 32.900 euro. Een warmtepomp is standaard. Voor wie elektrisch autorijden geen optie is, heeft Renault nog een armada van hybridemodellen in de aanbieding. Zoals gezegd, Renault verkeert in winning mood.
Dagelijkse metgezel Reno
De Renault 4 E-Tech is ook uitgerust met de virtuele mobiliteitscompagnon Reno. Die communiceert met de chauffeur en helpt hem/haar de functies van de auto te ontdekken. Reno fungeert ook als een expert, zowel voor het rijden als het laden. Hij reageert op stembediening maar toont zich ook proactief door spontaan nieuwe instellingen voor te stellen.
Reno is een specialist op het gebied van elektrisch rijden, hij kan vragen beantwoorden en concrete bevelen uitvoeren in de zin van… ‘Hey Reno, programmeer tegen morgen acht uur een laadbeurt.’ Op commando zal de avatar ook het stoffen dak openen of sluiten. Reno is de ideale compagnon de route, met andere woorden.