Urbain Vandormael

Duitse merken verstoren Frans feestje

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het Autosalon van Parijs loopt nog tot 12 oktober. Naast een recordaantal wereld- en Europese premières biedt de verzamelde autowereld de bezoekers een blik in de toekomst. Enkele constructeurs presenteren hier immers hun allernieuwste plug-in hybridemodellen.

Duitsland boven

Overlopen we de belangrijkste nieuwkomers (Audi TT cabrio, BMW 2 cabrio en Active Tourer, BMW X6, Fiat 500X, Ford Mondeo, Hyundai i20, Jaguar XE, LandRover Discovery, Mazda MX 5, Mercedes AMG GT, Nissan Pulsar, Opel Corsa, Renault Espace en Twingo Skoda Fabia, Smart, Suzuki Vitara, Volvo XC 90 en VW Passat) dan valt op dat de Duitse merken in omzeggens alle segmenten een koppositie innemen en/of een trendsetterrol vervullen – ook wat design en technologische innovatie betreft. Toyota, Lexus, Mitsubishi en Peugeot waren een tijdlang toonaangevend op het vlak van hybridetechnologie maar die worden nu langs links en rechts voorbijgestoken door BMW, Mercedes-Benz, VW en zijn dochtermerken Audi en Porsche. Zo is de VW Golf vanaf nu in vijf verschillende aandrijfversies verkrijgbaar – inclusief aardgas en plug-in hybrid.

Fiat 500X
Fiat 500X© Urbain Vandormael

Tweede vaststelling: het segment van de stadswagens en compacte gezinswagens – jarenlang de speeltuin van de Franse en Italiaanse merken – wordt almaar belangrijker voor alle constructeurs. Maar ook hier zijn de Duitsers aan een sterke opmars bezig, al ondervinden ook zij hoe langer hoe meer concurrentie van de Zuid-Koreaanse tweeling Hyundai/Kia. Zo is de Hyundai i2 een volwaardig alternatief voor de VW Polo of Opel Corsa. Die laatste lijkt op het eerste zicht niet meer dan een facelift van het vorige model maar de schijn bedriegt.

Opel Corsa
Opel Corsa© /

Dat zegt ons Johan Willems, lid van de directieraad van Adam Opel AG in Rüsselsheim: ‘De Corsa is met 12 miljoen verkochte exemplaren een absolute sterkhouder van onze merk. De kwaliteiten en look van de Corsa genieten groot vertrouwen bij de consument en dat willen we graag zo houden. Om die reden hebben wij onze designers gevraagd om behoedzaam tewerk te gaan en geen blingblingeffect na te streven. Dat verklaart waarom het silhouet van de nieuwkomer sterke gelijkenis vertoont met zijn voorganger en vanop afstand herkenbaar is als een Corsa. Die bezit nu een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt wat het verbruik en de CO2 ten goede komt. Aan de zit- en beenruimte voor de inzittenden is niks veranderd en ook de kofferinhoud is gelijk gebleven. Compleet nieuw zijn de aankleding van het interieur en de vormgeving van het dashboard, de kwaliteit van de gebruikte materialen en het aanbod van rijhulpsystemen en infotainmenttoepassingen zijn nu van het niveau van een Duitse middenklasser.’

Hij verwijst ook naar de gloednieuwe generatie driecilindermotoren die de nieuwe Corsa vleugels moet geven en het verbruik en de CO2-uitstoot verlagen. Of de nieuwkomer die belofte kan waarmaken, dat zal blijken na een uitvoerige roadtest.

Datzelfde geldt overigens ook voor de VW Passat die hier zijn wereldpremière beleeft en meteen een zeer overtuigende indruk maakt. De Passat die op het modulair platform van de Golf staat, wordt zonder twijfel een te duchten concurrent voor de Audi A4 én A6, BMW 3 én 5-reeks, de Mercedes C- én E-klasse. In zijn hybrideversie – met sensationeel lage verbruiks- en CO2-gemiddelden – is hij dé ideale bedrijfswagen voor het midden- en hoger kader, waarom niet. Voor de eigenaar van het bedrijf is dat de Mercedes S 500 Plug-in Hybrid.

Laurens van den Acker
Laurens van den Acker© Urbain Vandormael

Concurrentie van de nieuwe Renault Espace hoeven ze niet te vrezen, die mikt op een kapitaalkrachtig en trendy publiek dat op zoek is naar een functionele en comfortabele grote gezinswagen met een sjiek voorkomen. Laurens van den Acker (foto), de Nederlandse hoofddesigner van Renault, heeft de transformatie van de legendarische Espace – van een zogenaamd ‘Multiple Porpuse Vehicle’ in een luxueuze crossover – met bravoure volbracht. De stijlbreuk met het vorige model kon niet groter zijn.

‘Met de Espace creëerde een van mijn voorgangers begin van de jaren tachtig een revolutionair nieuw autoconcept dat Renault als volumemerk naar een hoger niveau tilde en het een nieuwe interessante klantenkring bezorgde. We zijn nu dertig jaar verder en de wereld is sterk geëvolueerd. Met de nieuwe Espace biedt Renault een eigentijds antwoord op wat mensen vandaag beweegt zowel op het vlak van vormgeving en functionaliteit als verbruik en CO2-uitstoot. De nieuwe Espace weegt zo’n 200 kg minder dan zijn voorganger, is fors zuiniger en stoot minder schadelijke stoffen uit. Zijn uiterlijk is dat van een crossover, het enige segment dat vandaag in de lift zit. De nieuwe Espace vormt de perfecte combinatie van functionaliteit en emotionaliteit.’

Renault Espace
Renault Espace© Urbain Vandormael

Op de stand van LandRover en Jaguar niks dan bewonderende blikken voor zowel de Jaguar XE als de nieuwe LandRover Discovery. Beide modellen ogen zeer eigentijds zonder hun afkomst te verloochenen en voorwaar, beide gaan een grote toekomst tegemoet. De Jaguar XE als alternatief voor de middenklassermodellen van de Duitse premiummerken en de Discovery als vertegenwoordiger van de LandRover-dynastie die een klasse apart vormt binnen het uitdijende SUV-segment. Al was het maar door hun uitstekende prestaties van de Range Rover en LandRover-modellen op onverhard terrein, wat niet kan gezegd worden van driekwart van de SUV’s op de markt.

Duitse merken verstoren Frans feestje
© Urbain Vandormael

Sinds de overname van beide roemrijke merken door de Indiase ondernemer en multimiljardair Ratan Tata in 2008 is hun gamma in de breedte uitgebouwd met aantrekkelijke modellen die elk op hun terrein bijzonder succesvol zijn. Dat zal voor de Jaguar XE en LandRover Discovery niet anders zijn.

Duitse merken verstoren Frans feestje
© Urbain Vandormael

Directeur Jan Vroemans (foto) over de wederopstanding van beide merken: ‘De overname door de Tata Group is het beste wat ons kon overkomen. Na gedurende tien jaar onder het gezag van de Amerikaanse Ford-directie te hebben gewerkt, beschikken wij nu over een grote vrijheid van handelen met betrekking tot het ontwikkelen van nieuwe modellen en innovatieve technologieën. Tata Group is wereldwijd actief in uiteenlopende sectoren en beschikt over een stevige financiële background. Onze eigenaar beschouwt ons niet als een vette melkkoe maar investeert de winst die wij genereren opnieuw in het bedrijf.’

Tot slot nog dit: op zoek naar het toilet botste ik in een uithoek op een box van Tesla met daarin echter geen spoor van de middenklasser die er blijkbaar zit aan te komen. De aankondiging hiervan volstond om de koers van het aandeel van de Amerikaanse constructeur fors de hoogte in te jagen.

Video: Paris Motor Show 2014

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content