De succesformule van Skoda is simpel: zeg wat je doet en doe wat je zegt

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De automerknaam Skoda bestaat in 2025 precies 100 jaar en dat zal met de nodige luister worden gevierd. Dit jaar staat in het teken van de viering van de 90ste  verjaardag van de Superb. Maak hier kennis met de Anniversary Edition van het vlaggenschip van Skoda.

De geschiedenis van het Tsjechische automerk gaat terug tot het einde van de 19de eeuw. In Mlada Loleslav, gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaars keizerrijk, starten boekhandelaar Vaclav Laurin en diens vriend-fietsenmaker Vaclav Klement een (motor)fietsenfabriek op.

Hun (motor)fietsen kennen zoveel succes dat het ondernemende duo in 1905 besluit om ook gemotoriseerde vierwielers te gaan bouwen. In 1907 verlaat de eerste Laurin & Klement FF met een 8-cilindermotor de fabriek, enkele jaren later gevolgd door de Hispano Suiza die bij de rijke bourgeoisie van die tijd in de smaak valt.

Na de Eerste Wereldoorlog wordt het Habsburgse keizerrijk opgesplitst in zelfstandige staten onder wie Tsjechoslowakije. L&K neemt de draad opnieuw op en fusioneert in 1925 met Skoda, een producent van treinen en tram. De merknaam verandert in Skoda en het gamma wordt uitgebreid met luxueuze, peperdure modellen die de evenknie zijn van vergelijkbare modellen van Mercedes-Benz en Rolls-Royce.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog verplicht Hitler de Tsjechische autobouwer over te schakelen op de productie van tanks en kanonnen. Wonder boven wonder komt de fabriek in Mlada Loleslav vrijwel ongehavend uit de oorlog en kan de productie van personenwagens er meteen worden heropgestart.

Skoda maakt snel naam met betrouwbare en betaalbare auto’s die onder andere zijn uitgerust met onafhankelijke wielophanging die een hoog rijcomfort garandeert, ongewoon voor wagens in deze prijsklasse in die tijd. 

Succesvolle Superb-modellen in één beeld.

Wederopstanding

Onder het communistische regime verkommert Skoda tot een slecht gemanaged staatsbedrijf met totaal gedateerde modellen en verouderde technologie. Voor de partijbonzen in Praag is de autonijverheid geen prioriteit.

Na de Praagse Lente en het verdwijnen van het IJzeren Gordijn komt Skoda in 1991 in handen van de Duitse autogroep Volkswagen. Het gamma wordt uitgebreid en nog belangrijker, de nieuwe modellen gebruiken VW-technologie en voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van de Duitse autogroep.  

De Belgische designer Dirk van Baeckel krijgt de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling zorgt ervoor dat Skoda zijn ‘goedkoop’ imago kwijtraakt en dat de nieuwe modellen betrouwbaar opnieuw betrouwbaar én innovatief zijn.

Value for money

De consumenten reageren enthousiast, Skoda wordt een van de snelst groeiende automerken in Europa – dankzij de knowhow van VW en een uitgekiend modellenaanbod. De sterkste troef is en blijft de uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. De Skoda-modellen kunnen bovendien tegen een betaalbare opleg worden uitgerust met zinvolle en exclusieve accessoires uit het luxesegment. Dat maakt van Skoda een alternatief voor de Duitse premiummerken, een vergelijking op basis van kwaliteit en prijs valt steevast uit in het voordeel van Skoda.

De modellen onderscheiden zich van hun directe concurrenten door zogenaamde Simple Clever- features zoals een geïntegreerde parapluhouder in het voorportier, automatisch uitklappende plastic deurrandbescherming, beveiliging tegen foutief tanken, uitschuifbare zonnewering en/of tablethouders voor de passagiers achterin.

Met elk nieuw model zet Skoda een grote stap vooruit, met de Enyaq iV misschien zelfs de grootste uit zijn geschiedenis. De nieuwkomer is de eerste elektrische SUV van het volumemerk en tot nu toe ook het enige zuiver elektrisch aangedreven model. Een schot in de roos en zowat de beste elektrisch aangedreven SUV van de grote Volkswagen Group. Dit najaar volgen de Elroq en in 2025 de Epiq, twee kleinere en goedkopere elektrische modellen waarmee Skoda de strijd aanbindt tegen de concurrentie uit Frankrijk, China en Zuid-Korea.

De Skoda Superb Combi

Eigen koers

Binnen de Duitse autogroep vaart Skoda een eigen koers. Die wordt gekenmerkt door een no-nonsense aanpak en consequente modellenpolitiek waardoor het Tsjechische volumemerk een regelrechte bedreiging is gaan vormen voor de koppositie van VW binnen de autogroep.

Het is een publiek geheim dat de VW-directie in Wolfsburg met afgunst kijkt naar de realisaties en gunstige bedrijfsresultaten van het Tsjechische dochtermerk. Voor tal van topmanagers is Skoda een tussenstap gebleken naar een hoger niveau binnen de hiërarchie van de Volkswagen Group.

Belangrijke vaststelling: Skoda heeft zich na dieselgate niet laten verleiden tot een overhaaste en radicale transitie van thermische naar elektromotoren zoals in het geval van VW. Het blijft ook inzetten op een gevarieerd aanbod aan modellen en biedt diverse carrosserievarianten aan. Het succes dat de combi-modellen van Fabia, Octavia en Superb kennen, bewijst dat die strategie rendeert.

Skoda zet ook in op duurzaamheid. Dat begint al bij de invulling van de nieuwe Corporate Identity (CI). Die gebruikt de kleuren Emerald en Electric Green, groentinten die worden geassocieerd met ecologie, duurzaamheid en elektromobiliteit.

Daarnaast, en dat is veel belangrijker, gebruikt Skoda voornamelijk gerecyclede en recycleerbare materialen én elektriciteit uit hernieuwbare energie. De accupakketten voor de Enyaq iV worden bovendien in de onmiddellijke omgeving van de fabriek in MLada Boleslav geassembleerd. Op die manier verkleint Skoda de ecologische voetafdruk van zijn modellen.

Een en ander verklaart de ijzersterke positie van Skoda op de belangrijke bedrijfswagenmarkt. Beheerders van grote wagenparken, lease- en taxibedrijven laten zich niet leiden door emotionele overwegingen of peptalk maar door de Total Cost of Ownership (TCO). Voor hen telt elke euro, is de TCO gunstig mag een merk leveren. Is die ongunstig, maak je als merk geen kans.

90 succesvolle jaren

Het Skoda-model met de langste geschiedenis is de Superb. De eerste vermelding van die modelnaam is terug te vinden in het dagboek uit 1934 van de toenmalige topman Karel Hrdlicka. 90 jaar later is de Superb nog altijd hét uithangbord van Skoda, voor de gelegenheid verkrijgbaar in een Combi Anniversary Edition op een beperkt aantal exemplaren.

De full electric Skoda Elroq komt in het najaar op de markt.

De nieuwkomer biedt meer ruimte, meer comfort, meer efficiëntie en meer veiligheid en bezit een lage weerstandscoëfficiënt van 0,25. Hij is daarmee de meest aerodynamische stationwagen van het merk ooit. Kandidaat-kopers kunnen kiezen uit zes aandrijflijnen, met een vermogen dat varieert van 150 tot 265 pk en omvat een plug-in hybride versie met een zuiver elektrisch rijbereik van 100 kilometer naast een 1.5 TSI-versie met mild-hybrid technologie. Die wordt wellicht het best verkopende model. De nieuwste generatie Superb is ook verkrijgbaar met een dieselmotor, een full electric versie wordt niet aangeboden. De topversies zijn standaard uitgerust met 4×4-aandrijving en een Dynamic Chassis Control-systeem dat rijdynamiek combineert met comfort.

De nieuwkomer springt in het oog door zijn typische achthoekige grille en scherp gelijnde matrix LED-koplampen.

Het interieur omvat een vrijstaand infotainmentscherm van 13 inch en slanke middenconsole waarbij de keuzeschakelaar is verschoven naar de stuurkolom. Het head-up display is een optie.  

Volgens Skoda-topman Klaus Zellmer hebben de ingenieurs en designers maximaal ingespeeld op de wensen van de klanten. “Het resultaat is een product dat meer waarde biedt op het vlak van functionaliteit, gebruikservaring en comfort.”

Dat Skoda de daad bij het woord voegt, blijkt uit de vaststelling dat zogenaamde haptische bedieningselementen opnieuw een plaats hebben gekregen op het dashboard. In combinatie met digitale elementen verhogen die het bedieningsgemak. Door functies te combineren, dragen zij effectief bij aan het verminderen van afleiding van de bestuurder en verhogen zij de veiligheid op de weg.

Dat leert ons een eerste testrit met de nieuwkomer die een zeer overtuigende indruk nalaat. Het niveau van afwerking evenaart dat van de veel duurdere premiummerken, ook op het vlak van comfort en rijdynamiek scoort de derde generatie Superb hoog. Qua koffervolume is die zelfs best in class.

De derde generatie Superb is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus (Essence, Selection en L&K) die elk worden geleverd met verschillende subtiele designtoepassingen.

Conclusie: Skoda is al een tijdje het statuut van budgetmerk binnen de Volkswagen autogroep ontgroeid en behoort ondertussen tot de meest succesvolle volumemerken in Europa met een hoogwaardig aanbod voor elk wat wils. Skoda creëert geen valse verwachtingen, het zegt wat het doet en doet wat het zegt. Zo hebben wij het graag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content