De Mazda CX-30 is anders, gelukkig maar

Mazda CX-30
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Met de lancering van de Mazda CX-30 voegt de Japanse constructeur een tweede model toe aan zijn succesvolle 3-reeks. Dat gebeurt niet toevallig in het segment van de compacte SUV’s dat nog altijd blijft groeien. De CX-30 positioneert zich tussen de CX-3 en CX-5 en combineert de stadsvriendelijke afmetingen van de eerste met de interieurruimte en functionaliteit van het tweede model.

Mazda neemt onder de Japanse constructeurs een aparte plaats in. Wanneer Jujiro Matsuda in 1920 een fabriek in machineonderdelen bouwt, ziet hij dat als een opstap naar een eigen automerk. Die droom gaat in vervulling wanneer hij in 1931 zijn eerste driewielerbestelwagen met een luchtgekoelde ééncilindermotor voorstelt. De merknaam verwijst naar de hoogste god van het zoroastrisme. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moet hij op bevel van de keizer de autoproductie opschorten, tot 1945 lopen in Hiroshima tanks en ander legertuig van de band.

Automerk dat gedomineerd wordt door ambitieuze ingenieurs

Op 6 augustus 1945 maakt een Amerikaanse atoombom de fabriek met de grond gelijk. Het duurt tot 1960 vooraleer Mazda de draad opnieuw opneemt en twee modellen lanceert, dat zijn enerzijds de R 360 coupé en anderzijds een 4-deursgezinswagen, beide met een luchtgekoelde motor. Die blijken een schot in de roos, in vier jaar tijd worden meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. In 1967 zorgt Mazda voor opzien met een rotatiemotor, een verbrandingsmotor met een krukas zonder cilinders en zuigers.

De revolutionaire motor is compacter, lichter en in theorie ook bedrijfszekerder dan een conventionele benzine- of dieselmotor. De rotatiemotor kan de hoge verwachtingen niet inlossen en wordt in feite een commerciële flop.

De Mazda-ingenieurs geven de moed niet op en blijven zoeken naar oplossingen om de efficiëntie van hun motoren te verhogen en het brandstofverbruik en CO2-uitstoot te verlagen. In plaats van de cilinderinhoud te reduceren en een turbo of compressor toe te voegen, zoals de concurrentie dat doet, introduceert Mazda de zogenaamde SKYACTIV-technologie. Die bestaat erin de compressieverhouding te verhogen wat resulteert in 15 procent meer koppel en 15 procent minder brandstofverbruik én uitstoot van schadelijke CO2 en NOx.

Onder het motto ‘lichter, sterker en veiliger’ introduceert Mazda bovendien een onderstel uit aluminium en staal dat een gewichtsbesparing van 8 procent oplevert en terzelfdertijd de passieve veiligheid en rijdynamiek verhoogt. De SKYACTIV-technologie wordt een succes, de Mazda-verkoop schiet de hoogte in.

Uitbreiding van het gamma

De voorbije jaren heeft Mazda ook fors geïnvesteerd in een verjonging en uitbreiding van zijn gamma in de breedte waarbij het zogenaamde ‘Kodo – Soul of Motion’ design almaar meer op de voorgrond treedt. Dat inspireert zich op de tradities van het Japanse kunst en de schoonheid van de ruimte tussen voorwerpen.

Vertaald naar de nieuwe CX-30, een compacte crossover tussen de CX-3 en CX-5, vinden we die filosofie terug in het mensgerichte interieur dat zich onderscheidt door zijn pure vormgeving en luchtige aankleding van de bestuurderscockpit met de klemtoon op ergonomische perfectie en geavanceerde technologieën waardoor de nieuwkomer opschuift in de richting van een premium lifestyleproduct.

Lees verder onder de foto’s

Mazda CX-30
Mazda CX-30© /
Mazda CX-30
Mazda CX-30© /

De nieuwe compacte SUV – 4,395 m lang, 1,795 m breed en 1,540 m hoog – beschikt bovendien over de nieuwste SKYACTIV-architectuur die het rijcomfort verhoogt en het geluidsniveau sterk verlaagt. Het motorengamma omvat nieuwe Euro 6d-TEMP-conforme benzine- en dieselmotoren op basis van de SKYACTIV-technologie in combinatie met een handgeschakelde 6-trapsversnellingsbak of een 6-trapsautomaat.

De 2.0 SKYACTIV-G-benzinemotor met een vermogen van 122 pk een maximumkoppel van 213 Nm gebruikt Mazda’s M Hybridesysteem om het brandstofverbruik (WTLP-verbruik : 5,3-9,7 l/100 km, CO2-uitstoot 141-165 g/km) verder terug te dringen door twee van de vier cilinders uit te schakelen bij lichte belasting tijdens snelwegritten met een constante snelheid.

De XC-30 is ook leverbaar met de revolutionaire SKYACTIV-X-benzinemotor met compressieontsteking die gebruikmaakt van de SPCCI-technologie. Die resulteert in een snelle respons en krachtig koppel en een laag verbruik, vergelijkbaar met dat van een diesel. De 1.8 SKYACTIV-D-dieselmotor met een vermogen van 116 pk en maximum koppel van 270 Nm combineert een laag gemiddeld WLTP-verbruik van 4,4-7,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 135-173 g/km.

Mensgerichte ontwikkeling

De nieuwe SKYACTIV-architectuur moet de bestuurder en inzittenden toelaten om hun aangeboren vaardigheden beter te benutten en steeds in evenwicht te blijven tijdens het rijden. Daartoe werden een aantal basisfuncties zoals de zetels, het koetswerk en onderstel verfijnd en werd de coördinatie van de hele auto geoptimaliseerd. Daardoor zit men op een meer ontspannen manier in de wagen en stijgt men ook na een langere rit minder vermoeid uit, mede door de grote verstelbaarheid van de zetels die een goede ondersteuning aan het lichaam geven.

De G-Vectoring Control Plus-technologie zorgt bovendien voor vloeiende overgangen tussen gier- en duikneigingen, ook bij hoge bochtkrachten. Wanneer de bestuurder uit een bocht komt en het stuur terug naar de rechtuitstand draait, remt GVC Plus de buitenste wielen licht af om de wagen te stabiliseren. De technologie verhoogt ook de controle over de auto wanneer de bestuurder van rijstrook verandert op de snelweg of wanneer hij op sneeuw of een glad oppervlak rijdt.

Mazda CX-30
Mazda CX-30© /

Mazda heeft ook geïnvesteerd in een betere geluidsisolatie en dat levert een opmerkelijke reductie op van storende motor- en windgeluiden tijdens het rijden. Het geluidsniveau binnenin benadert dat van de luxueuze limousines van de Duitse premiummerken.

De CX-30 heeft ook een systeem aan boord dat de bestuurder letterlijk in het oog houdt. Een infraroodcamera controleert of de ogen van de bestuurder wijd open zijn, hoe vaak hij met ogen knippert en in welke hoek de mond en het gezicht staan. Aan de hand hiervan leidt het systeem af of de bestuurder alert of integendeel vermoeid achter het stuur zit. Oordeelt het systeem dat de situatie gevaarlijk wordt, weerklinkt een geluid dat de bestuurder hierop attent maakt.

De infraroodcamera bevindt zich binnen de rand van het centrale scherm en functioneert ook in het donker of wanneer de bestuurder een zonnebril draagt.

Slank en gedurfd, sportief en sierlijk

De nieuwe CX-30 is het tweede Mazda-model dat gebruikmaakt van de jongste evolutie van de Kodo-designfilosofie. Door elk detail te perfectioneren volgens het principe ‘minder is meer’ creëerden het designerteam van onze landgenoot Jo Stenuit ongeëvenaard zuivere en mooie oppervlakken. Conform het concept ‘slank en gedurfd’ verzoent het koetswerk een vloeiende elegantie met de robuustheid van een SUV. Door zich te onthouden van karakterlijnen en zich in plaats daarvan toe te leggen op de beweging van oppervlakken, ademt de nieuwkomer sportiviteit en schoonheid uit.

De CX-30 met een kunstwerk te vergelijken, is misschien overdreven maar hij behoort ongetwijfeld tot de sierlijkste SUV’s op de markt. De goedkoopste CX-30 met 2.0 l benzinemotor kost 25.890 euro, het complete gamma staat eind september in de showroom.

Met de CX-30 gaat Mazda op de ingeslagen verder. Met de regelmaat van een klok lanceert het nieuwe modellen die zich positief onderscheiden van hun concurrenten door hun mensgerichte ontwikkeling, door hun eenvoud en schoonheid alsook door hun innovatieve technologie. Daardoor bewaren zij hun eigenzinnig karakter dat respect en bewondering verdient.

Mazda CX-30
Mazda CX-30© /

Partner Content