Bankkaart om stroom te betalen

Snelladers moeten straks prijzen per eenheid tonen en een betaaloptie met bankkaart bieden. Vandaag koopt de consument minuten 'laadtijd' via een weinig transparant prepaid systeem.
Gert Verhoeven

Een nieuwe Europese verordening stipuleert dat snelle DC-laadpalen voor elektrische auto’s de prijs van één kWh stroom moeten afficheren. En de automobilist moet met een bankkaart kunnen betalen.

EV-rijders klagen er vaak over dat de prijs van een laadbeurt vooraf moeilijk valt in te schatten. De meeste laadpalen geven geen eenheidsprijzen aan zoals dat op een klassieke brandstofpomp wel het geval is. Bovendien ontbreekt een (digitaal) telwerk dat de totaalprijs in realtime aangeeft zodat de consument weet hoeveel hij moet betalen als de laadbeurt is beëindigd. Wanneer de gebruiker beschikt over een telsysteem kan hij of zij de sessie onderbreken wanneer zijn of haar tankbudget is bereikt. Veel automobilisten hebben immers de gewoonte om bijvoorbeeld voor 50 euro te tanken. Dat zou ook met stroom moeten kunnen.

Einde van de maand

Een tweede bekommernis is de betaalmethode. Europa wil dat je een laadsessie via een betaalterminal kan vereffenen met een klassieke bankkaart. Nu heb je in de meeste gevallen een laadpas met een abonnementsformule nodig. De uiteindelijke prijs van de laadbeurt hangt ook af van de gekozen provider en de gekozen tariefformule. Een en ander wordt pas na een maand zichtbaar op de afrekening.

Hoewel de nieuwe regels vereenvoudiging willen brengen en tegemoet komen aan de grieven van EV-gebruikers, verandert er op korte termijn niet zo heel veel. De nieuwe regels zijn enkel van toepassing op DC-laders met een minimumvermogen van 50 kW die vanaf nu worden geïnstalleerd. Voor bestaande snelladers is er een overgangsperiode voorzien tot 2027. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content