Automaat wordt de norm

Ruim 70 % van nieuw verkochte auto's hebben een automatische versnellingsbak.
Gert Verhoeven

Minder en minder consumenten kiezen voor een wagen met een handgeschakelde versnellingsbak. Nog een kwart van de nieuwe wagens is uitgerust met een koppelingspedaal en een versnellingspook.  

Automatische versnellingsbakken zijn al decennia in opmars. Zeg twintig jaar geleden, stond een automaat synoniem voor een comfortabele berline en een bezadigde rijstijl omdat de transmissies traag reageerden. Door de klassieke hydraulische koppelomvormer boden ze geweldig schakelcomfort, maar boetten ze in aan efficiëntie wat nefast was voor prestaties en verbruik.

De komst van de gerobotiseerde transmissie (met dank aan Audi-Volkswagen) zorgde ervoor dat een automaat ook snel en efficiënt werd. Zo raakte die ook geschikt voor compactere auto’s en gedownsizede motoren. De voorbije jaren heeft de druk om de CO2-emissie te temperen consumenten ertoe aangezet om voor een hybride of een elektrische aandrijving te kiezen. Een automatische transmissie is inherent aan beide aandrijvingsvormen, wat het marktaandeel van automaten verder opdrijft.

Duurder

Automatische versnellingsbakken zijn goedkoper en ruimer beschikbaar geworden. En: stakeholders in de automotive sector sturen nu de consument in dezelfde richting. Hoewel een automaat bij een klassiek gemotoriseerde auto nog altijd voor een meerkost zorgt, blijkt dit prijsverschil op de leasingmarkt nauwelijks te bestaan.

Omdat niet alle automobilisten even zorgvuldig omspringen met een klassieke koppeling, staat een handgeschakelde versnellingsbak soms synoniem voor prijzige herstellingen (koppelingsset, bimassa vliegwiel). Omdat die onderdelen van een automaat zelfs bij een niet erg getalenteerde bestuurder minder lijden, blijkt de meerkost van een automaat in een leasingwagen nauwelijks op te wegen tegen een potentieel hogere herstelkost van een (fout gebruikte) koppeling. Ook dit stuwt het aandeel van automatische versnellingsbakken omhoog.

Last but not least zijn er de rijscholen voor wie het veel makkelijker is om een aspirant-bestuurder de principes van een automaat aan te leren dat het automatiseren van het klassieke schakelproces. Vandaar ook het lobbywerk van deze sector om een ‘Rijbewijs Automaat’ als norm te laten gelden. Wie zijn rijexamen aflegt met een automaat mag echter niet met een handgeschakelde wagen op pad. Met het oog op een doorgedreven elektrificatie vanaf 2035 valt daar zelfs iets voor te zeggen. Al blijft het voorlopig koffiedik kijken of we wel degelijk naar een wagenpark ‘electric only’ evolueren. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content