Audi A8 is wetgever te snel af

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Met een lengte van 5,13 meter en instapprijs van 87.000 euro is de alweer vierde generatie Audi A8 nog langer en nog duurder dan zijn voorganger. De A8 behoort al enkele decennia tot de topdriemodellen van de Duitse luxemerken en is een rechtstreekse concurrent van de BMW7 en Mercedes S-klasse.

Begrijpe wie kan. Terwijl iedereen het over eens is dat dé auto milieuvriendelijker moet worden, blijven de constructeurs vrolijk nieuwe modellen ontwerpen die groter, zwaarder en krachtiger zijn dan hun voorgangers. De automerken repliceren dat het verbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen van hun vloot de voorbije vijf jaar fors zijn teruggelopen. Dat klopt, maar niet in die mate dat de auto zijn imago van luchtvervuiler is kwijtgespeeld.

Hij wordt inmiddels ook verantwoordelijk geacht voor het toenemend fileleed en de stress achter het stuur. Die begint overigens gevaarlijke vormen aan de nemen. Met name de jeugd, de klanten van morgen, stelt zich opvallend kritisch op tegenover het fenomeen auto.

Te weinig oog voor maatschappelijke ontwikkelingen

Marktonderzoek toont aan dat een eigen wagen voor jonge mensen niet langer een hoofdbetrachting is. Jongeren gaan meer en meer op zoek naar efficiëntere en milieuvriendelijkere vormen van mobiliteit. Het is onbegrijpelijk dat de automerken daar weinig oog voor hebben. Blijkbaar hebben die te veel ingenieurs en te weinig sociologen in dienst.

Wat heb je aan een autonoom rijdende auto met honderd-en-een rijhulpsystemen en ongelimiteerde connectiviteit met de buitenwereld als die om de haverklap vastrijdt in een uitzichtloze file die kwaad bloed zet?

De autoconstructeurs blijven immers vrolijk investeren in nieuwe modellen en innovatieve technologie die echter geen antwoord bieden op wat zich op straat afspeelt. Wat heb je aan een autonoom rijdende auto met honderd-en-een rijhulpsystemen en ongelimiteerde connectiviteit met de buitenwereld als die om de haverklap vastrijdt in een uitzichtloze file die kwaad bloed zet?

Groter, zwaarder en krachtiger

Het is wachten op een constructeur die uitpakt met een nieuw model dat compacter, lichter en milieuvriendelijker is dan zijn voorganger. De vierde generatie A8 komt aan die verwachting niet tegemoet.

Met een lengte van 5,17 meter voor de basisversie is het nieuwe vlaggenschip van Audi langer dan zijn voorganger en voor wie dat nog niet volstaat, biedt Audi een L-versie aan van 5,30 meter.

Audi anticipeert daarmee op initiatieven van BMW en Mercedes én op de snel stijgende vraag naar luxueuze XXL-limousines waarmee nieuwe rijken hun rijkdom willen etaleren. Onder hen Chinese miljardairs, oliesjeiks én voetballers van bij ons.

Audi A8
Audi A8© /
Audi A8
Audi A8© /

‘Vorsprung durch Technik’

Audi A8
Audi A8© /

De nieuwe A8 is het eerste model dat is ontworpen door Marc Lichte (48), sinds begin 2014 Head of Design bij Audi in Ingolstadt nadat hij ruim vijftien jaar voor moedermerk VW in Wolfsburg had gewerkt onder leiding van de Italiaanse meester-tekenaar Walter De Silva. Die geldt als een van de invloedrijkste autodesigners van zijn generatie en heeft onder andere het nieuwe en polariserende merkgezicht (singleframe) van Audi getekend.

Audi is pionier op het vlak van lichtgewichtconstructie en permanente vierwielaandrijving. Wie quattro zegt, denkt aan sportiviteit én aan Audi dat Vorsprung durch Technik hoog in zijn vaandel voert. Audi was het eerste Duitse premiummerk dat aluminium in plaats van staal gebruikte en dat van een lage luchtweerstandscoëfficiënt een prioriteit en verkoopargument maakte.

Audi staat inmiddels ook garant voor topkwaliteit qua afwerking en keuze van de gebruikte materialen. Het meest in het oog springende voorbeeld hiervan is de optionele relaxzetel achteraan rechts in de A8 L, met vier verschillende instelopties en een voetsteun. De stoel kan zowaar de voetzolen van de passagier opwarmen en masseren.

Minder is meer

Het interieurdesign van de A8 is bewust minimalistisch gehouden, minder is meer. Een radicaal nieuw bedieningsconcept katapulteert de nieuwkomer in het digitale tijdperk en maakt komaf met de vertrouwde draaiknop en touchpad. Het instrumentenpaneel is quasi vrij van knoppen en schakelaars.

In het midden bevindt zich een aanraakscherm van 10,1 duim. De gebruikersinterface verschijnt zodra de auto wordt geopend. De bestuurder regelt het infotainmentsysteem aan de hand van aanraakbediening op het grote display.

Audi A8
Audi A8© /

Een tweede aanraakscherm op de console van de middentunnel geeft toegang de klimaatregeling en comfortfuncties. Een combinatie van gewone aanraakgebaren (swipen) en akoestische en tactiele feedback verhoogt het gebruiksgemak én de veiligheid.

Een nieuwe vorm van spraakbediening laat toe om een reeks functies in de auto te activeren. De geoptimaliseerde navigatie is zelflerend en baseert zich op de net afgelegde route en voorziet de bestuurder van intelligente zoeksuggesties.

Autonoom rijden is theoretisch mogelijk

De nieuwe Audi A8 is de eerste productiewagen die specifiek voor hoog autonoom rijden is ontwikkeld. De Audi AI Traffic Jam Pilot neemt de taak van het rijden over in traag verkeer tot 60 km/u op hoofd- en snelwegen met een fysieke afscheiding tussen de twee rijbanen. Hij reguleert het starten, accelereren, sturen en remmen. De bestuurder kan zijn handen permanent van het stuur halen. Tijdens het autonoom rijden berekent een centraal rijbijstandssysteem permanent de omgeving door de sensorgegevens samen te voegen.

Audi is de eerste autoconstructeur die naast radarsensoren, een camera vooraan en de ultrasoonsensoren ook een laserscanner gebruikt. Die detecteren zelfs een naderende fietser en activeren vervolgens het veiligheidssysteem. Dat alarmeert op zijn beurt de bestuurder en belet dat die zijn deur opent en zo een obstakel vormt voor de aankomende fietser.

De Audi AI Remote Parking Pilot en Garage Pilot sturen de vierde generatie A8 autonoom in en uit een parkeerplaats of garage, zelfs wanneer de bestuurder niet in de auto zit. Die kan het systeem starten via de nieuwe myAudi-app op zijn smartphone. Om het parkeermanoeuvre te volgen, moet hij de AI-knop ingedrukt houden om een liveweergave van de 360 graden-camera van de auto op zijn toestel te bekijken.

Audi A8
Audi A8© /

Dat een en ander stapsgewijs wordt geïmplementeerd, heeft te maken met wettelijke voorschriften die door de Europese en nationale overheden nog moeten uitgewerkt worden. Die moeten onder andere de verantwoordelijkheid vastleggen van de bestuurder en producent van de autonoom rijdende auto. Wie is waar verantwoordelijk voor wanneer het systeem uitvalt en bijvoorbeeld een ongeval veroorzaakt waarbij niet alleen materiële schade maar ook (dodelijke) slachtoffers te betreuren vallen? Vandaag is dat nog niet wettelijke geregeld en gereglementeerd.

De ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologieën gaat zo snel razendsnel dat de A8 de wetgever in feite te snel af is waardoor Audi op de rem moet gaan staan bij de implementatie van de allernieuwste technologietoepassingen.

Kandidaat-kopers doen er daarom goed aan de aankoop van een nieuwe A8 jaar met minstens met een halfjaar uit te stellen. Vanaf het volgend modeljaar zal de vierde generatie A8 uitgerust zijn met een module die het mogelijk maakt nieuwe features te implementeren via een tussentijdse upgrade.

Audi A8
Audi A8© /

De vierde generatie A8 beschikt ook over een dynamische vierwielsturing die zorgt voor een directe sportieve besturing en grotere rijstabiliteit. De overbrengingsverhouding van de voorwielen is afhankelijk van de snelheid. De achterwielen worden afhankelijk van het snelheidsbereik in of tegen de stuurinrichting in gedraaid, waardoor de wagen zich gemakkelijker laat manoeuvreren in de stad of parkeergarage. Zelfs op bochtige en smalle wegen heb je nooit de indruk in een auto van 5,17 meter lengte onderweg te zijn.

De AI Active suspension biedt de bestuurder de mogelijkheid de ophanging en veercomfort af te stemmen op de wensen van de bestuurder en rijsituatie. Daardoor verandert de A8 met één commando van een comfortabele luxeberline in een dynamische sportwagen.

De nieuwe Audi A8 zal in ons land leverbaar zijn met twee vernieuwde V6-turbomotoren: een 3.0 TDI (286 pk) en een 3.0 TFSI (340 pk) waarbij de benzineversie duidelijk meer rijplezier oplevert. Het verbruik varieert van 7.1 l/100 km tot 13,5 l/100 km, afhankelijk van het motorvermogen en de rijstijl. Die laatste bepaalt in een niet geringe mate het gemiddeld verbruik, tot 25 procent hebben we kunnen vaststellen.

Op termijn wordt het motorengamma uitgebreid met een 8-cilinderdiesel- en benzinemotor van respectievelijk 435 en 460 pk. Later volgen nog een 6.0 l 12-cilinderbenzinemotor en een krachtige plug-in hybride die optioneel via Wireless Charging kan worden opgeladen.

Een plaat in de garagevloer brengt de energie inductief over naar een ontvangerspoel in de auto. Gedaan dus met vuile handen en het gehannes met kabels.

Audi heeft ook al prijzen bekendgemaakt voor de sportiefste auto in dit segment. De A8 is vanaf 87.500 euro te koop, voor de L-versie moet een opleg van 2.000 euro worden betaald. Kwaliteit en status hebben nu eenmaal een prijs.

Audi A8
Audi A8© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content