Alfa Milano heet plots Junior

Alain De Jong

Net voor de lancering verandert de gloednieuwe Italiaanse crossover van naam onder druk van de Italiaanse overheid.

Begin april presenteerde Alfa Romeo met veel fanfare de Milano. Dit nieuw model moet sterk scoren in het populaire segment van compacte elektrische crossovers. Het gaat hier om een zustermodel van de Fiat 600 en de Jeep Avenger.

Er kwam echter snel een ontnuchtering bij het Italiaanse merk. De minister van Industrie Adolfo Urso beweerde dat de naam Milano in strijd zou zijn met een wet. Die verbiedt producten met misleidende, naar Italië verwijzende namen. Hiermee hint de minister wellicht op het feit dat de Alfa Romeo Milano niet in Italië wordt gebouwd. Dat gebeurt in de Poolse fabriek van de Stellantis Groep in Tychy. Daar lopen ook de Fiat 600 en de Jeep Avenger van de band.

Merkgeschiedenis

Het is politiek gekibbel maar om nog meer gedoe en zeker een lange rechtsprocedure te vermijden, besloot Alfa Romeo de benaming van de Milano in Junior te wijzigen. CEO Jean-Philippe Imparato zei: ‘Er is besloten om de naam meteen te veranderen ook al weten we dat dit niet verplicht is. Wij willen de positieve emotie die onze producten altijd hebben opgewekt behouden en elke vorm van controverse vermijden’.

De keuze voor de naam Junior is natuurlijk niet toevallig en verwijst naar een belangrijk model uit de merkgeschiedenis van Alfa Romeo. Dat is de kleine sportwagen GT 1300 Junior die in 1966 werd gelanceerd. Noteer dat het niet de eerste keer is dat Alfa Romeo in extremis een naamwissel bij een nieuw model doorvoert. De Giulietta zou eerst ook al Milano heten en de Mito moest aanvankelijk als Junior door het leven gaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content