2018 wordt opnieuw een topjaar voor de autoverkoop in ons land
Een goed autosalon is de voorbode van een goed autojaar. Altijd al geweest. De Brussels Motor Show heeft nog enkele dagen te gaan maar nu reeds heerst grote tevredenheid bij de exposanten. Want veel bezoekers en vooral veel kandidaat-kopers op de stands, met veel offertes tot gevolg. Die moeten nu bij de dealers worden omgezet in effectieve bestellingen.
‘Het bezoekersaantal is op hetzelfde niveau als dat van 2016, vol huis dus. Het weer speelde mee en we bleven gespaard van onvoorziene omstandigheden. De volgende dagen verwachten we nog een laatste stormloop en dan kunnen we fier terugblikken op een geslaagde editie 2018,’ dat zegt woordvoerder Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans. Op de stands heerst een optimistische sfeer, bij Toyota en Suzuki wordt elke werkdag met karaoke afgesloten.
Autoverkoop 2017 overschrijdt in Europa kaap van 15 miljoen
Volgens de belangenverdediger van de Europese autoconstructeurs ACEA zijn vorig jaar meer dan 15 miljoen nieuwe wagens verkocht in Europa, een stijging met 3,4 procent in vergelijking met 2016. In ons land steeg de verkoop met 1,3 procent. In het Verenigd Koninkrijk daarentegen daalde de autoverkoop met 5,7 procent.
Volkswagen Group verkocht in Europa ruim 3,58 miljoen wagens en bereikt daarmee een marktaandeel van 23,7 procent. Groupe PSA (Peugeot Citroen DS Opel) eindigde het jaar op plaats twee met een marktaandeel van 12,2 procent, gevolgd door de autogroep Renault Dacia (10,6 procent), Fiat Chrysler (6,8 procent) en Ford (6,7 procent). Bij de afzonderlijke merken blijft VW op kop met een marktaandeel van 10,9 procent, voor Renault (7,5 procent) en Ford (6,7 procent). VW gaat weliswaar achteruit maar het blijft niettemin de onbetwiste marktleider, ondanks dieselgate. Groupe PSA dankt zijn tweede plaats aan de inbreng van Opel dat sinds de zomer 2017 het vierde merk van de Franse autogroep is geworden.
Marktverhoudingen tussen diesel en benzine normaliseren zich
In 2017 zijn opnieuw meer benzinewagens verkocht, een trend die zich in 2015 en 2016 had aangekondigd. In ons land valt die omslag nog veel sterker op dan in de rest van Europa door het hoge aantal bedrijfswagens mét dieselmotor én bijbehorende bankkaart. België is Europees kampioen op het vlak van leasewagens.
De omslag van diesel naar benzine neemt bij sommige merken spectaculaire vormen aan. William Meerschaut (Hyundai): ‘In 2016 en 2017 bedroeg het dieselaandeel voor Tucson 64 procent, bij de offertes voor de Tucson op het autosalon nu is de verhouding 75 procent benzine en 25 procent diesel. Met de nieuwe Kona gaan we nog een stap verder, die is enkel in benzineversie verkrijgbaar.’
Ook bij Suzuki vliegen de benzinemodellen bij wijze van spreken de deur uit sinds het Japanse merk een dubbele overnamepremie betaalt voor oude dieselauto’s, tot een bedrag van 5.000 euro. Voor jonge en duurdere diesels worden volgens woordvoerder Bart Hendrickx uiterst voordelige overnameprijzen betaald. Op de Suzuki-stand geen schaars geklede en aanstootgevende animatrices meer maar verleidelijke commerciële deals. De sierlijke Japanse standsmeisjes in tenue vallen nauwelijks op.
Ook op de VW-stand is de belangstelling voor benzinewagens groter dan ooit. Voor de Golf bedraagt de verhouding 25 procent diesel en 75 procent benzine. Bij Polo is die opdeling nog meer uitgesproken.
Jean-Marc Ponteville (D’Ieteren): ‘We keren opnieuw terug naar een gezond evenwicht tussen diesel en benzine. Terzelfdertijd stellen we er een verhoogde belangstelling vast voor alternatieve aandrijfsystemen zoals CNG. Tot nader bericht blijft dieselen voor echte kilometervreters de meest aangewezen formule, de diesel is niet dood! Zeker in België niet met een buitengewoon hoog aantal bedrijfswagens.’
Seat biedt value for money
Seat, het Spaanse dochtermerk van Volkswagen, heeft een fantastisch jaar achter de rug met een reeks nieuwe modellen die ertoe doen. Daardoor heeft het merkimago een boost gekregen.
Terzelfdertijd is het dealernet opgewaardeerd wat het verschijningsbeeld van het merk ten goede komt. Stilaan dringt het tot de man in de straat ook door dat Seat deel uitmaakt van de grote Volkswagen Group en profiteert van de synergiën binnen de autogroep. Onderhuids delen Seat, Skoda en Volkswagen verrassend veel componenten zoals platform, motor, ophanging, gangwissel en noem maar. De gelijkenissen zijn veel groter dan de verschillen!
Sterker nog, Seat speelt vaak proefkonijn binnen de groep en mag als eerste gebruikmaken van nieuwe technologieën. Als er al verschillen zijn met bijvoorbeeld moedermerk VW, dan op het vlak van afwerking en comfortvoorzieningen.
In het voordeel van Seat speelt het prijsvoordeel dat al snel oploopt tot enkele duizenden euro’s. Dat het prijsverschil niks te maken heeft met de veiligheid, betrouwbaarheid en het algemeen niveau van Seat in vergelijking met VW bewijzen de uitslagen van de vergelijkende tests. Die zijn in het geval van de Seat Ateca bijvoorbeeld omzeggens allemaal uitgevallen in het voordeel van de Ateca, ook in vergelijking met de veel duurdere VW Tiguan of gelijkaardige modellen van concurrerende merken. Ik ben benieuwd of ook de nieuwe Arona zich binnen de eigen autogroep de betere zal tonen van de Audi Q2, Skoda Karoq en VW T-Roc.
Seat en Dats 24 één front
In paleis 11 springt de Seat-stand in het oog door zijn kleurrijke aankleding en de vriendschappelijke sfeer die ik er aantref, een knipoog naar de Spaanse roots van het merk (zie foto bovenaan). Dat blijft niet zonder gevolgen.
Volgens Seat-woordvoerder Dries De Weert overtreft het aantal offertes en effectieve verkopen de stoutste verwachtingen. ‘2018 wordt een recordjaar voor Seat in België. De nieuwe Ibiza ontpopt zich tot de absolute bestseller met ruim 50 procent van de totale verkoop, gevolgd door de Arona en Ateca.’ De omslag van diesel naar benzine is bij Seat minder groot dan bij andere volumemerken omdat het dieselaandeel bij Seat traditioneel (veel) lager lag.
Op de Seat-stand is er verrassend veel belangstelling van de bezoekers voor CNG (Compressed Natural Gas) als alternatieve, lees milieuvriendelijk aandrijving. Het aardgas wordt samengeperst onder een druk van 200 bar waardoor het minder volume inneemt. Het CNG wordt opgeslagen in gasflessen onderaan de auto, waardoor er relatief weinig bagageruimte verloren gaat. Rijden op aardgas vermindert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en komt dus het klimaat, het milieu en onze gezondheid ten goede. Tanken kan in een 100-tal CNG-stations en duurt niet langer dan een diesel- en benzinetankbeurt. Afgerekend wordt in kilogram. De Weert: ‘CNG is niet alleen goed voor uw en mijn gezondheid maar ook voor onze portemonnee.’
CNG is inderdaad tot 45 procent per kilometer goedkoper dan diesel en benzine. Wie een CNG-auto koopt, is bovendien vrijgesteld van BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting.
Naar aanleiding van het autosalon organiseren Seat en Dats 24 de actie ‘Rijd 10.000 km gratis op CNG van Dats 24′. De actie loopt nog tot 28 februari, vertegenwoordigt een financieel voordeel van zo’n 400 euro. Ter vergelijking: de meerprijs voor een CNG-auto bedraagt 2.000 à 3.000 euro. Rekening houdend met de andere financiële en fiscale voordelen heb je de investering terugverdiend na 20.000 km. Wie een diesel- of benzinewagen inruilt tegen een Seat Ibiza CNG of Leon CNG krijgt nog een extra inruilpremie van respectievelijk 250 of 850 euro. Waar wacht je nog op?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier