Critici vinden de herinvoering van de 40-urige werkweek niet meer dan een druppel op een hete plaat.

Nu de politici op zomervakantie zijn, neemt de bedrijfswereld de politieke agenda even over. De Nederlandse bank ABN Amro wil dat haar bedienden 40 uur per week werken in plaats van de huidige 36. In Frankrijk liet het personeel van Bosch zich al eerder overhalen tot een langere werkweek, net als de werknemers van Thomas Cook en DaimlerChrysler in Duitsland en de arbeiders van twee Siemens-fabrieken bij onze oosterburen. Siemens liet er geen twijfel over bestaan: zonder akkoord over een werkweekverlenging van 35 tot 40 uur zou de productie worden verhuisd naar Hongarije, waar de lonen lager liggen.

Volgt voor Siemens-België een gelijkaardig scenario? ‘Die beslissing wordt in ieder land afzonderlijk genomen’, aldus de Corporate Communications Director Vera Janssens. ‘In onze vestiging in Brussel lopen daarover geen gesprekken, in Herentals wordt wél met de vakbonden onderhandeld. Over een 38- in plaats van de 37-urige huidige werkweek.’ Bij concurrent Philips staat de kwestie in zowel België als Nederland ’ter discussie’, vertelt woordvoerder Julien Michiels. ‘We scharen ons achter de standpunten van het VBO (het Verbond van Belgische Ondernemingen) en Agoria (de Belgische multisectorfederatie van de technologische industrie): we moeten actie ondernemen om onze concurrentiepositie op de wereldmarkt te beschermen.’

De vakbonden vrezen voor een erosie van de sociale zekerheid, maar tonen zich in veel bedrijven bereid tot compromissen. Dat terwijl ze de argumenten van de directie van tafel zouden kunnen vegen door te stellen dat één, twee, vijf of twintig uur extra werk geen zoden aan de dijk zetten. Het maakt de loonkost een béétje goedkoper, maar niet véél. Een daling tot het niveau van China en India zal ons nooit lukken. Vandaar dat bedrijven in Europa en de Verenigde Staten niet hun toevlucht moeten nemen tot loonkostenbesparingen, aldus critici, maar zich beter concentreren op kennis en innovatie. Want daarin zijn we sterk.

Julien Michiels: ‘We blijven dan ook geloven in kennisintensieve activiteiten. Philips-België heeft vorig jaar 152 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan meer dan 100 miljoen in onderzoek en ontwikkeling. Werkweekverlenging is slechts een van de maatregelen om onze positie te versterken.’ Vera Janssens van Siemens bevestigt dat: ‘We rationaliseren bijvoorbeeld door ons aankoopbeheer te verbeteren, door synergieën in het bedrijf beter te benutten… Door de kosten van de ondersteunende diensten te verlagen, verlaagt ook de kostprijs van de werknemer.’ We hoeven ons trouwens niet blind te staren op China of India. Janssens: ‘Onze ingenieurs in Herentals ontwikkelen software die over de hele wereld wordt gebruikt. In landen als Portugal en Griekenland gebeurt dat ook, alleen kosten de ingenieurs daar minder.’

Bart Vandormael

‘Werkweekverlenging volstaat niet om de positie van het bedrijf te versterken.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content