Noord-Korea steelt logo van de Nasa voor eigen ruimtevaartbureau

Nada vs. Nasa © /
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Noord-Korea heeft het nieuwe logo van zijn ruimtevaartbureau onthuld. Bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa moesten ze even met hun ogen knipperen.

Hoewel het design van de Noord-Koreaanse National Aerospace Development Administration (Nada) opvallende gelijkenissen vertoont met het logo van de Nasa (National Aeronautics and Space Administration), verwees Noord-Korea bij de voorstelling op geen enkele manier naar zijn aartsvijand.

Het logo voor de Nada moet de reputatie van Noord-Korea als wereldmacht in de verf zetten. Het vernieuwde ruimtebureau zou grote ambities en vreedzame bedoelingen hebben, aldus het persbureau Korean Central News Agency (KCNA).

Helaas wordt het acronym van de organisatie, Nada, vertaald als ‘niets’ in het Spaans. Volgens cynici is dat dan ook het perfecte woord om de verwezenlijkingen van het land op gebied van ruimtevaart tot nog toe samen te vatten.

Noord-Korea slaagde er na verschillende mislukkingen in december 2012 in welgeteld één satelliet naar de ruimte te lanceren. Volgens Amerikaanse astronomen is de satelliet defect en stuurt ze geen signalen door.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content