Eerste glimp van de komeet die de wereld zal verbazen

© NASA

‘De komeet van de eeuw’, zo wordt de recent ontdekte komeet ISON nu al genoemd. De ruimtetelescoop Hubble maakte de helderste beelden tot nog toe.

Volgens astronomen zal de in september 2012 ontdekte komeet C/2012 S1 (ISON) in november op een adembenemende manier de hemel laten oplichten. Hubble fotografeerde de komeet eerder deze maand al toen hij op dezelfde hoogte stond als Jupiter. Het gaat om de helderste beelden van de komeet tot nog toe.

Helderder dan de maan

Eind november zal de komeet rond de zon draaien en dramatisch groter worden, op voorwaarde dat hij zijn trip langs de zon overleeft. Volgens sommigen zal de komeet zelfs helderder schijnen dan Venus of een volle maan.

Zoals alle kometen is ook ISON een ‘vuile sneeuwbal’, een klomp met bevroren gassen vermengd met stof. Zijn pad wordt beïnvloed door de zwaartekracht van de zon en haar planeten.

Kometen worden actiever naarmate ze de zon naderen omdat de warmte van de zon het ijs van de komeet doet verdampen tot uitspattingen van gas en stof, die oplichten in het licht van de zon.

Geen gevaar voor aarde