Live HERLEES Verdwenen Boeing: 'Het is niet zoeken naar speld in hooiberg, maar naar speld in speldenfabriek'

21/03/14 om 07:01 - Bijgewerkt om 21:38

Op dag 14 na de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines, gaat de zoektocht verder in het meest ontoegankelijk gebied ter wereld. De enorme hoeveelheid afval in de oceaan bemoeilijkt de zoektocht.

HERLEES Verdwenen Boeing: 'Het is niet zoeken naar speld in hooiberg, maar naar speld in speldenfabriek'

De vermiste Boeing van Malaysian Airlines is mogelijk gevonden. Voor het eerst zijn er op satellietbeelden brokstukken gezien die van het vliegtuig kunnen zijn. De brokstukken drijven in de Indische Oceaan, 2500 km ten zuidwesten van het Australische Perth. De oceaan is daar drie kilometer diep. Vliegtuigen en schepen zijn intussen onderweg naar die plek. De Boeing van Malaysian Airlines, met 239 mensen aan boord, verdween bijna twee weken geleden van de radar. © BELGA

  • Annelies Van Erp

    Zoektocht kostte VS al 1,8 miljoen euro

    Alleen de Verenigde Staten hebben al zo'n 2,5 miljoen dollar (ongeveer 1,8 miljoen euro) besteed aan de zoektocht naar de vermiste Boeing 777. Dat meldde een woordvoerder van het Pentagon.

    "De Maleisiërs hoeven nochtans niet te vrezen dat de Amerikanen zullen afhaken. De VS heeft 4 miljoen dollar opzijgezet voor de operatie", schrijft het persagentschap ANP.

    Verder liet het Pentagon weten dat de VS overweegt om, op verzoek van de Maleisische regering, onderwaterapparatuur te sturen. Zo kan ook de bodem van de Indische oceaan vlot worden afgezocht.

  • Annelies Van Erp

    Enorme hoeveelheid afval in oceaan hindert zoektocht

    De speurtocht naar het vermiste vliegtuig is nu al bijna twee weken aan de gang. Toch heeft de zoektocht volgens milieuactivisten al één ding duidelijk gemaakt: 'de oceaan is één grote verzamelplaats voor afval.'

    "Het is niet zoeken naar een speld in een hooiberg, maar zoeken naar een speld in een speldenfabriek", zegt wetenschapper en milieuactivist Sanjayan aan CNN. "Het ene stukje afval drijft letterlijk naast het andere."

    Wetenschappers als Sanjayan waarschuwen al langer voor de desastreuze gevolgen van de vervuiling van de oceaan. Maar nu de hele wereld meezoekt naar de Boeing, lijkt de problematiek van 'grote hoeveelheden brokstukken in de oceaan' eindelijk het nieuws te halen.

    "De wereld gebruikt de oceaan als een toilet", zegt Sanjayan streng.

  • Annelies Van Erp

    Vloog een lading lithium-ion batterijen in brand?

    Aan boord van de vermiste Boeing 777 bevond zich een lading lithium-ion batterijen. Volgens The Guardian worden deze accu's gecategoriseerd onder het label 'onveilig'. De batterijen kunnen namelijk vuur vatten indien ze niet correct worden vervoerd.

    "Slechts een kleine hoeveelheid van deze batterijen was aanwezig", benadrukte Ahmad Jauhari Yahya, de ceo van Malaysia Airlines, tijdens een persconferentie. "En bovendien waren ze erg goed ingepakt en beschermd."

  • Eddy Eerdekens

    Zoektocht naar brokstukken Boeing voorlopig ten einde zonder resultaat

    In Australië is de dag ten einde. 'De zoektocht naar de Boeing 777 van Malaysia Airlines eindigt vandaag zonder resultaat,' zegt de Australische kustwacht AMSA

  • Eddy Eerdekens

    Niks gevonden in zoekgebied brokstukken

    In het zoekgebied dat is afgebakend met de informatie op de satellietbeelden, is niks gevonden van de brokstukken die mogelijk afkomstig zijn van de verdwenen Boeing. Dat heeft John Young van de Australische kustwacht gezegd. 'We zullen de zoektocht enkele keren moeten overdoen om er zeker van te zijn dat we niks gemist hebben in dit deel van de oceaan.'

  • Eddy Eerdekens

    90 vliegtuigen verdwenen zonder spoor en werden nooit teruggevonden

    Het is ondenkbaar dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines niet teruggevonden wordt. De zoektocht mag dan al uitzonderlijk lang duren, ooit moet het toestel toch gevonden worden. Of niet? Sinds 1948 zijn volgens het Aviation Safety Network bijna 90 vliegtuigen van de aardbodem verdwenen zonder enig spoor achter te laten. Ze werden nooit gevonden. Zelfs geen brokstuk kon geïdentificeerd worden. Een selectie:

    2008: Een propellervliegtuig van het type Britten-Norman Trislander met twaalf mensen aan boord verdwijnt in de omgeving van de Turks- en Caicoseilanden in de Caraïben. Het toestel was op weg van de Dominicaanse Republiek naar de Bahama's. De Mexicaanse pilotenbond maakt bekend dat de piloot sinds 2006 geen geldige vlieglicentie meer had.

    1990: Tijdens de vlucht van een Boeing 727 zendt de bemanning kort voor New Foundland een noodsignaal uit: het toestel is in dalende vlucht, de brandstof is uitgevallen, de noodlanding wordt voorbereid. Dat is de laatste radiocommunicatie van het vliegtuig van de Peruaanse luchtvaartmaatschappij Faucett met 18 mensen aan boord.

    1989: Een Fokker F-27 van Pakistan International Airlines verdwijnt onderweg van Gilgit naar Islamabad. Aangenomen wordt dat alle 49 passagiers en vijf bemanningsleden bij de crash zijn omgekomen, brokstukken werden nooit gevonden.

    1979: Zes bemanningsleden vertrekken met 153 schilderijen voor een totaalwaarde van 1,24 miljoen dollar van Tokio naar Rio de Janeiro. Al 30 minuten na de start wordt het transportvliegtuig boven de Stille Oceaan vermist. De Boeing 707 blijft verdwenen.

    1962: Tijdens de Vietnamoorlog zijn Amerikaanse soldaten in een propellertoestel van het type Lockheed L-1049H Super Constellation op weg naar Hanoi. Kort voor een geplande tussenstop op de Filipijnen zijn er problemen met het radiocontact, meer is niet bekend. Tientallen vliegtuigen en schepen zoeken tevergeefs naar een wrak en de 107 inzittenden.

    1958: "Ik moet onmiddellijk landen", meldt de piloot van een watervliegtuig. De 30 passagiers en zes bemanningsleden vliegen van Lissabon naar Madeira. Van het toestel van het type Martin PBM-5 Mariner ontbreekt sindsdien elk spoor.

    1948: Met bijna lege batterijen en problemen met de elektronica vertrekt een propellertoestel van het type Douglas DC3 van San Juan naar Miami. Aan boord bevinden zich 32 mensen. Ongeveer 80 kilometer ten zuiden van Miami geeft de piloot een laatste maal zijn positie door - sindsdien is het vliegtuig vermist.

  • Eddy Eerdekens

    China stuurt 7 schepen naar zoekgebied mogelijke brokstukken van Boeing

    In de zoektocht naar mogelijke wrakstukken van het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines gaat China zeker zeven schepen naar het zuiden van de Indische Oceaan sturen. Dat heeft het persbureau Nieuw China gemeld. Van de 239 mensen aan boord van de Boeing 777 waren er 153 Chinezen.

    De Australische premier Tony Abbott had eerder gezegd dat zijn land geen hulp nodig had van derden in de zoektocht naar de brokstukken. Australië accepteert enkel hulp van de bevriende naties Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. 'Meer is echt niet nodig,' liet Abbott weten. Hij gaf daarmee de indruk dat anderen toch maar voor de voeten zouden lopen.

    Het is niet geweten of de Chinezen handelen in samenspraak met Australië. Sinds de verdwijning van het vliegtuig namen (op andere plaatsen) 26 landen deel aan de zoektocht. Er is geen sprake van een overkoepelende organisatie en ook niet van coördinatie door Maleisië. Veel speurders klagen over chaos en een gebrek aan uitwisseling van informatie.

  • Eddy Eerdekens

    Waarom de zoektocht naar de verdwenen Boeing nu een gigantische uitdaging wordt

    Het einde van de wereld. De blet. The middle of nowhere. De hel voorbij. Niemandsland. Het grote onbekende. Het meest ontoegankelijke gebied op aarde. Ver, ver weg van alles. Een gigantische watermassa waar letterlijk niks in de buurt ligt en waar we zo goed als niks over weten. Dat is de plaats waar 25 vliegtuigen en 18 schepen nu al meer dan 24 uur zoeken naar twee mogelijke brokstukken van de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden. Moeilijker dan zoeken naar een speld in een hooiberg en het ergst van alles: het echt slechte nieuws zou zijn dat de brokstukken inderdaad van de verdwenen Boeing afkomstig zijn.

    14 dagen na de verdwijning van de Boeing zijn de mogelijke brokstukken van het vliegtuig in de Indische Oceaan het enige spoor dat maar een sprankeltje hoop geeft om ooit te weten te komen wat er met het toestel is gebeurd.

    Waarom zijn die brokstukken dan meer dan een dag nadat ze gezien zijn op satellietbeelden, nog altijd niet gevonden? Volgens de Australische premier Tony Abbott moet er worden gezocht midden in het meest ontoegankelijk gebied ter wereld.

    De zoektocht is veranderd van blind rondtasten in alle richtingen door 26 landen naar zoeken naar een speld in een hooiberg door Australië dat zich enkel laat bijstaan door de bevriende naties Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten.

    De brokstukken kunnen dan wel gezien worden door een satelliet (het grootste is ongeveer 24 meter lang), maar zijn in werkelijkheid bijna onmogelijk terug te vinden in deze gigantische watermassa.

    De plek in de Stille Oceaan waar de brokstukken ronddobberen ligt op zo'n 3.000 kilometer van Perth in Australië. Dat is te vergelijken met de afstand in vogelvlucht tussen Brussel en Caïro. Behalve Australië is er in de wijde omgeving geen land te bespeuren.

    De brokstukken dobberen op een stuk van de oceaan waar het water 3.000 meter diep is en de golven 30 meter hoog. Het is stormseizoen en het regent pijpestelen.

    Aan de zoektocht nemen 25 vliegtuigen en 18 schepen deel, tot nu toe zonder enig resultaat.

    De schepen die zijn uitgezonden, hebben de grootste moeite om de locatie te bereiken, laat staan dat ze meteen een stuk metaal van 24 meter kunnen terugvinden. De vliegtuigen die deelnemen aan de zoektocht, vliegen naar de locatie toe, kunnen enkele uren ter plekke rondcirkelen en moeten dan terug naar Australië om te tanken.

    Ergst van al is nog dat straks zou blijken dat de twee brokstukken wel degelijk van de verdwenen Boeing 777 zijn. Dat zou dan betekenen dat het toestel zich ver weg van alles 3.000 meter diep op de bodem van de oceaan bevindt. Het zoeken naar het eigenlijke vliegtuig en de lichamen van de inzittenden, wordt dan een opdracht waarbij het speuren naar de brokstukken in vergelijking een eitje is.

    Als de zoektocht naar de verdwenen Boeing op dit ogenblik één ding duidelijk maakt dan is het wel dat onze technologie nog veel te weinig ontwikkeld is en dat de kennis van de aarde (en dan vooral de oceanen, waar niet meer dan 6 procent van in kaart gebracht is) nog veel te klein is om een probleem als dit onder controle te krijgen.

  • Eddy Eerdekens

    Schepen zijn al ter plaatse om te zoeken

  • Eddy Eerdekens

    Zoektocht wordt bemoeilijkt door slecht weer

    Slechte weersomstandigheden bemoeilijken de zoekacties naar mogelijke wrakstukken van het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines in het zuiden van de Indische Oceaan. Het zicht in het gebied zowat 2.500 kilometer ten zuidwesten van de Australische kuststad Perth is slecht, zo meldt de Australische maritieme veiligheidsdienst (Amsa).

    Zes schepen bevinden zich in de zone of varen er naar toe. Ze worden ondersteund door vier maritieme observatievliegtuigen uit Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Een Noors autoschip, de Sint-Pietersburg, bevindt zich in de zoekzone waar op satellietbeelden twee voorwerpen werden geïdentificeerd die mogelijk wrakstukken van de Boeing 777-200 zijn, maar zwaar weer beperkt het zicht.

    Het Australische zeemachtschip HMAS Success, dat is uitgerust voor zware liftwerkzaamheden, zal volgens planning zaterdag in het richtgebied aankomen. Het eerste vliegtuig is om 23.15 uur (Belgische tijd) vertrokken, zo deelde Amsa mee. De drie andere toestellen zullen volgen.

    Het duurt minstens drie uren om het gebied te bereiken. De weersomstandigheden zouden later op de dag verbeteren, aldus de Australische weerkundige diensten.

  • Eddy Eerdekens

    Vliegtuig verdween in meest ontoegankelijk gebied ter wereld

    Ruim een dag na de bekendmaking van de satellietbeelden van mogelijke brokstukken van de Boeing 777, zijn die brokstukken nog altijd niet gevonden. Dat komt omdat ze zich bevinden in een onmetelijk gebied in de Stille Oceaan, op een plaats waar het water 3.000 meter diep is en de golven tot 30 meter hoog zijn. Volgens de Australische premier Tony Abbott gaat het om het meest afgelegen en meest ontoegankelijk gebied ter wereld.

  • Eddy Eerdekens

    Welkom bij deze nieuwe liveblog

    Welkom bij deze nieuwe liveblog op de veertiende dag na de mysterieuze verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden.

Onze partners