Jan Seurinck leerde zijn vrienden kennen via Twitter

Jan Seurinck, online marketeer, blogger, vader en docent, leerde zijn vrienden in Antwerpen kennen via Twitter.

Naam: Jan Seurinck
Twitternaam: @janseurinck
Twittert sinds: 20 mei 2008
Aantal volgers: 1.949
Volgt zelf: 1.380
Tweet: “Zeg schattekes, wilde gulle eens een regeringske maken? #ikgooihetovereenandereboeg”

Waarom twittert u? Jan Seurinck: “In 2007 had ik al een Facebook-account, maar dat was toen nog niet zo populair. Toen hoorde ik van Twitter en heb ik uit nieuwsgierigheid een account aangemaakt. Maar ook op Twitter was het nog redelijk stil. Daarom heb ik Twitter lang maar weinig gebruikt. Ik durfde niet zoveel zeggen, ik luisterde vooral. Je kan zeggen dat ik er geleidelijk in gerold ben. In het begin gebruikte ik Twitter vooral om kennis op te nemen. Nu deel ik er ook veel kennis mee.”

“Als ik in mijn vriendenkring rondkijk moet ik eerlijk toegeven dat ik heel wat mensen via Twitter heb leren kennen. Toen ik pas in Antwerpen woonde kende ik hier bijna niemand. Via Twitter vind je mensen die met dezelfde dingen bezig zijn als jij. Je leert ook mensen kennen in je buurt, en dat is ook leuk. Maar die hebben niet altijd dezelfde interesses.”

Wie volgt u zelf? Jan Seurinck: “In het begin moest ik mijn weg een beetje zoeken, maar al vrij snel kwam ik uit bij @netlash en @pietel. Die postten vooral heel veel interessante links of zo herinner ik het me toch. Het is te zeggen: links die interessant zijn voor geeks zoals ik.”

“De meeste mensen die mij beginnen te volgen, volg ik terug. Ik heb daar een soort procedure voor. Eerst en vooral kijk ik naar wat er in de biografie van die persoon staat. Zitten er geen dubieuze links in hun laatste tweets? Proberen ze mij niets aan te smeren? Wil de persoon mij wel echt volgen? Als het een blond meisje uit de Verenigde Staten is, acht ik de kans klein dat die persoon echt geïnteresseerd is in wat ik schrijf.”

Krijgt u veel respons op Twitter? Jan Seurinck: “Zeker en dat vind ik heel erg leuk. Ik lok ook vaak bewust reacties uit. Als ik tweet dat ik in Barcelona 11 Megabyte data heb verbruikt, en toch 32 euro moet betalen, dan zet ik dat op Twitter. Om de discussie nog eens open te trekken.”

“Ik steek veel tijd in Twitter. Maar je moet kosten afwegen tegenover de baten. Ik haal ook veel uit Twitter. Ik geef ook les, als ik aan het voorbereiden ben, dan zet ik vaak dingen die ik wil uitleggen eens op Twitter. Als er dan al een vraag of een opmerking komt, kan ik die integreren in mijn les, en wordt die les daar beter van. Op het einde van de avond heb ik dan wel wat tijd in Twitter gestoken, maar er ook dingen van geleerd.” (NC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content