De vijf opmerkelijkste vliegtuigkapingen

30/03/16 om 14:09 - Bijgewerkt om 14:09

In een wanhopige poging om zijn ex te kunnen spreken die op Cyprus woont, kaapte een man uit Caïro vlucht MS181 van Egypt Air. Geen daad van terrorisme, maar wel een liefdeskwestie. Wij gingen in vogelvlucht door de markante geschiedenis van vliegtuigkapingen.

De vijf opmerkelijkste vliegtuigkapingen

Kaper Egypt Air © Reuters

1. Eerste officiële vliegtuigkaping

De eerste geregistreerde vliegtuigkaping vond plaats op 21 februari 1931 bij een binnenlandse vlucht in Peru van de hoofdstad Lima naar Arequipa. Aangezien het niet ging om een commerciële vlucht, bevond enkel de Amerikaanse piloot Byron Rickards zich aan boord van het toestel. Eens geland in Arequipa werd hij omringd en gegijzeld door strijders van een zelfverklaarde revolutionaire organisatie. De piloot weigerde de strijders een vlucht te geven. Op 2 maart werd de piloot weer vrijgelaten.

2. De eerste vrouwelijke vliegtuigkaper

Die titel komt toe aan de toen 24-jarige Palestijnse Leila Khaled. Op 29 augustus 1969 werd ze plotsklaps wereldberoemd door een vliegtuig van Rome naar Athene te kapen. Er vielen geen slachtoffers, het vliegtuig werd pas tot ontploffing gebracht toen alle gijzelaars het toestel hadden verlaten. De aanslagen kregen ontzettend veel media-aandacht en zetten de problemen van het Palestijnse volk op de kaart. Khaled werd het symbool van de Palestijnse verzetsstrijd tegen Israël.

Leila Khaled op de muur in Bethlehem, Westelijke Jordaanoever

Leila Khaled op de muur in Bethlehem, Westelijke Jordaanoever © .

3. Overgave van de kaper in ruil voor... meer bier

Op 21 juni 1985 eist een gewapende man tijdens een binnenlandse vlucht om met de premier van Noorwegen te spreken. Na de landing konden alle 116 passagiers het vliegtuig verlaten. Naar verluidt zou de kaper, die al heel wat gedronken had, zich overgegeven hebben aan de autoriteiten in ruil voor meer bier.

4. De piloot als superheld

De 42-jarige Auburn Calloway stapte op 7 april 1994 aan boord van een vrachtvliegtuig voor de vlucht naar de Amerikaanse stad San Jose, Californië. Calloway was een medewerker van de Amerikaanse vrachtluchtvaartmaatschappij Federal Express, maar vreesde een ontslag omdat hij fraudeerde bij het aangeven van zijn vluchturen. Omdat Calloway geen uitweg meer zag, wilde hij een einde aan zijn leven maken door het vliegtuig te laten neerstorten. In de cockpit kwam het tot een confrontatie, maar doordat de piloot allerlei extreme manoeuvres uitvoerde met het vliegtuig werd Calloway uit balans gebracht. Uiteindelijk kon men de controle krijgen over Calloway en werd een noodlanding met succes uitgevoerd. De piloot en de crew kregen later een gouden medaille voor hun heldendaad.

5. Een vliegtuig kapen om het derde geheim van Fatima te weten te komen

Tijdens een vlucht van Dublin naar Londen op 2 mei 1981 dreigde de Australische Laurence James, die beweerde overgoten te zijn met benzine, zichzelf in brand te steken. Het vliegtuig werd omgeleid naar Frankrijk. Tijdens de onderhandelingen tussen Downey en de politie had de kaper een wel erg vreemde eis: hij wilde dat het Vaticaan het derde geheim van Fatima bekendmaakte. Dat geheim gaat over een boodschap van Maria aan drie herderskinderen in het Portugese Fatima in 1917. Uiteindelijk was de kaping na enkele uren onder controle. Niemand raakte gewond en Downey werd veroordeeld tot vijf jaar gevangenis. (RDC)

Onze partners