Eddy Eerdekens

NMBS toont misprijzen voor treinreiziger

Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

De NMBS liet gisteren 315.000 reizigers letterlijk in de kou staan. In stations verspreid over het hele land stonden ze te wachten op een trein die hen misschien wel, misschien niet, maar alleszins veel te laat op hun bestemming zou brengen. Wanneer wordt de NMBS eens ter verantwoording geroepen voor het constante falen?

Hoe erg de situatie gisteren op de weg ook was met een recordfile van 1.600 kilometer, bij de spoorwegen was ze nog veel erger.

Net als 315.000 andere reizigers kwamen ook al onze journalisten die met de trein reizen, vele uren te laat op hun werk. Eén van hen zag de ene na de andere trein afgeschaft worden. Toen ze beleefd om informatie vroeg aan een personeelslid van de NMBS werd ze afgeblaft. Ze werd ‘een wijf’ genoemd. ‘Ge moet niet zagen. Ik weet ook niet meer dan u.’

Precies dit kleine incident begint stilaan erg typerend te worden voor de dienstverlening van de Belgische spoorwegen. De NMBS slaagt niet in haar opdracht en de motivatie van het spoorwegpersoneel om hieraan te verhelpen is ver zoek.

In plaats van haar best te doen om een optimale service te verlenen, toont de NMBS misprijzen voor de treinreiziger. In plaats van het doel waarrond de hele operatie moet worden opgebouwd, wordt de reiziger steeds meer behandeld als een vervelende bijkomstigheid. Men kan zich steeds minder van de indruk ontdoen dat er bij de Belgische spoorwegen mensen werken die liefst met lege treinen door het land zouden reizen.

Een deel van het spoorwegpersoneel liep gisteren rond als kippen zonder kop. Alles liep in het honderd en niemand slaagde erin de controle terug te verwerven.

Hoeveel mensen zijn er gisteren op dezelfde manier zo afgeblaft door een werknemer van de NMBS? En – nog veel erger – hoeveel mensen bleven bovenop de ellende van geen trein of een veel te late trein, verstoken van alle informatie?

Want dat was gisteren de meest gehoorde klacht van gedupeerde treinreizigers: ‘We weten van niks. Niemand die ons iets vertelt. Komt er nog een trein? Hoe lang moeten we er nog op wachten?’

De schermen in vele stations en op de perrons bleven leeg, de website was onbereikbaar en het spoorwegpersoneel, de mensen van wie de informatie toch moet komen, wist van niks.

Het is erg dat de trein niet of veel te laat rijdt, het is nog veel erger als je wordt geconfronteerd met de verantwoordelijke voor die trein die zelf geen flauw benul heeft van wat er staat te gebeuren.

Ook vanochtend gaf de website van de NMBS eerst enkele uren compleet foute informatie over de dienstregeling. Daarna was hij niet meer bereikbaar.

Wat zich gisteren op zo grote schaal afspeelde, doet zich iedere dag (gelukkig) in mindere mate voor. Want het is echt altijd wel iets met de NMBS. Elke dag rijden treinen te laat. Elke dag laat de NMBS na om de reiziger hierover correct te informeren. Als je trein om 1 minuut over 7 moet vertrekken en hij is om 7 uur nog niet in het station gearriveerd, dan weet je toch dat hij vertraging zal hebben? Vertragingen van minder dan 10 minuten staan vaker niet dan wel geafficheerd op het perron.

Op Twitter werd gisteren gelachen met een treinconducteur die laconiek door de intercom riep dat ze perfect op tijd waren aangekomen als ze de trein van een uur later waren geweest. Jammer genoeg kennen alle conducteurs dat mopje.

Wanneer wordt de NMBS eindelijk eens ter verantwoording geroepen voor het dagelijks falen? Wanneer wordt ook de gewone spoorman eens aangesproken op zijn verantwoordelijkheid?

Bij ieder probleem haasten de vakbonden zich om te zeggen dat het veroorzaakt wordt door de vervelende structuur waarin onze spoorwegen georganiseerd zijn. En anders is het steevast de schuld van de top die misprijzend wordt weggezet als lakeien van de politiek.

De verantwoordelijkheid ligt nooit eens bij de treinbestuurder, de conducteur, de stationschef, de mecanicien, de man die de tickets aflevert of de vrouw die de stenen van tussen een wissel moet rapen. Het spoorwegpersoneel (dat gemiddeld twee dagen per maand staakt, vaak om redenen die voor de treinreiziger totaal onbegrijpelijk en nog meer onaanvaardbaar zijn) mag ook eens in eigen boezem kijken.

Als iedere werknemer van de NMBS zijn eigen werk naar behoren doet, dan rijden de treinen misschien wel op tijd. Ook als er vijf centimeter sneeuw ligt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content