Wat helpt bij verkoudheden?

25/10/11 om 18:26 - Bijgewerkt om 18:26

Net voor het verkoudheidsseizoen somt het Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie nog even op wat zin heeft en wat niet in de strijd tegen verkoudheden. Een goed idee.

Wat helpt bij verkoudheden?

© Thinkstock

Net voor het verkoudheidsseizoen somt het Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie nog even op wat zin heeft en wat niet in de strijd tegen verkoudheden. Een goed idee.

Een banale verkoudheid kan flink lastig zijn, maar het blijft al bij al een weinig ernstige aandoening. Verkoudheden, een ziekte waarbij je enkele dagen tot een week rondloopt met een neus die drupt, loopt, verstopt of wat dan ook is en met misschien ook wat hoofdpijn, genezen bijna altijd spontaan. Slechts zelden groeien ze uit tot een ernstig probleem, genre sinusitis, keelontstekingen, enz.

De oorzaak is een van de honderden verschillende verkoudheidsvirussen waartegen je tijdens de verkoudheid zelf een afweer tegen opbouwt. De reden waarom volwassenen en oudere mensen minder vaak verkouden zijn dan kinderen.

Virussen zijn ongevoelig voor antibiotica. Antibiotica slikken bij een verkoudheid helpt dus niets. Integendeel. Het verstoort de microbiële flora in de slijmvliezen van neus en keel en kan zo de poort openen in de verdedigingsgordel tegen infecties. Afblijven dus.

Niets helpt?

Volgens de toonaangevende Cochrane Collaboration bestaan er geen behandelingen waarvan onomstotelijk bewezen is dat ze verkoudheden voorkomen of genezen. Maar elk middel dat de genezing reeël versnelt, is natuurlijk welkom, gezien het enorme aantal mensen dat jaarlijks snuffend rondloopt.

De Cochrane Collaboration is een internationale organisatie van meer dan 28.000 vrijwilligers die alle gezondheidsinformatie kritisch doornemen om artsen en patiënten te helpen in het vinden van wetenschappelijk bewezen oplossingen.

Toch wel: beweging helpt

Beweging stimuleert de afweer met als gevolg dat mensen die geregeld aan sport doen minder vaak verkouden zijn dan zij die een zittend leven leiden. Maar teveel lijkt niet goed. Na zware inspanningen zou het risico op het oppikken van een verkoudheid maar liefst 5 maal hoger liggen.

Hoeveel moet je bewegen? Dat hangt af van de omstandigheden zoals je conditie en algemene gezondheid. Maar 2 uur per dag matig intens bewegen zou je verkoudheidsrisico met 30 procent doen dalen.

Zonnehoed?

Heel wat mensen gebruiken ook plantenpreparaten bij verkoudheden, bijvoorbeeld op basis van Echinacea purpurea of zonnehoed. Maar de gegevens over de doeltreffendheid zijn tegenstrijdig en vaak moeilijk te interpreteren, zo stelt het BCFI, onder andere omdat er veel verschillende preparaten bestaan met telkens verschillende samenstellingen, vaak uit verschillende delen van de plant.

Vorig nog verscheen er een studie met een middel op basis van de gedroogde wortel van Echinacea dat je ongeveer een halve dag sneller van je verkoudheid zou verlossen. De moeite niet dus. Bovendien is dit wortelpreparaat niet te koop in ons land.

Zink?

Volgens de Cochrane Collaboration kan zink iets helpen bij mensen die voor de rest goed gezond zijn. Ze zouden iets sneller genezen en minder klachten hebben wanneer ze het zink, onder de vorm van zuigtabletten of siroop binnen 24 uur na optreden van de eerste symptomen beginnen te gebruiken.

Er zijn ook aanwijzingen voor minder verkoudheden, minder schoolverlet en minder antibioticavoorschriften bij kinderen die minstens 5 maanden lang preventief zink toegediend kregen. Vijf maanden preventieve inname is natuurlijk veel.

Bovendien kan zink ongewenste effecten veroorzaken, waaronder een slechte smaak in de mond en misselijkheid.

Mensen met chronische aandoeningen, astma, afweerstoornissen, enzovoort, gebruiken beter geen zink. Het is immers niet onderzocht of dit hen enig voordeel oplevert en veilig is voor hen.

Vitamine C: liever fruit dan tabletten Volgens de Cochrane Collaboration levert vitamine C niets op bij verkoudheden, maar enkele hardnekkige zielen blijven dit vitamine verdedigen. De rest van de medische wereld lijkt dit onderwerp begraven te hebben.

Wil je zo nodig toch extra vitamine C innemen, kies dan voor fruit. Eén beet uit een ongeschilde appel levert je meer bioactieve stoffen op dan een tablet uit een flesje. Idem voor sinaasappels, kiwi's, enzovoort. Dat ruim assortiment aan plantaardige stoffen zijn voor het lichaam veel nuttiger dan de grote hoeveelheid vitamine C die je binnen de kortste keren weer uitplast.

Jan Etienne, Bodytalk

Onze partners