Nieuw snoepje vervangt deodorant

12/11/12 om 16:58 - Bijgewerkt om 16:58

Een Amerikaans bedrijf brengt in Europa Deo Perfume Candy op de markt. Een snoepje dat je na een paar minuten lekker doet ruiken. Wie trapt erin?

Nieuw snoepje vervangt deodorant

© Thinkstock

Deo Perfume Candy bevat rozenolie en geraniol: twee bestanddelen die vaak in parfums gebruikt worden. Ze zouden niet volledig worden afgebroken en bestanddelen afgeven via de huid, wat leidt tot een frisse, lekkere geur. Volgens de fabrikant, Beneo, vervangt het deodorant gedurende een zestal uur. In de Verenigde Staten verkopen de nieuwe snoepjes vrij goed, ondanks hun hoge prijs (7 euro voor een pakje van 24 stuks). Ze zijn natuurlijk suikervrij en dus goed voor de lijn.

Nutricosmetica

Dit nieuwe deosnoepje hoort thuis in de categorie nutricosmetica: de grijze zone tussen voedingssupplementen en cosmetische producten. Daartoe behoren nog andere supplementen die beweren een cosmetisch effect te hebben op huid of haren. De uitleg klinkt vaak logisch, waardoor consumenten er massaal intrappen.

Toch raakt de bewering kant noch wal. Voedingsbestanddelen die niet worden afgebroken, worden afgevoerd via urine of stoelgang en nooit via de huid. Gelukkig maar. Bovendien wordt zweetgeur niet beïnvloed door wat we eten, maar door de bacteriën die op onze huid leven.

Bepaalde soorten zetten stoffen uit het zweet, dat geurloos is, om in slechtriekende substanties. Die kunnen we op 2 manieren bestrijden: met een goede hygiëne en met deodorant. De European Food and Safety Authority (EFSA) die gezondheidsbeweringen streng controleert, heeft tot nog toe 80% van de claims afgekeurd.

De EFSA bekijkt echter dossier per dossier, geval per geval, grondig maar zeer traag. Het zal dus nog even duren vooraleer deze snoepjes onder de loep genomen worden door controlerende instanties. Zo lang dat niet gebeurt, en niemand aanstoot neemt aan de onzinnige bewering, kan de Amerikaanse producent zijn gang gaan.

Marleen Finoulst, Bodytalk

Onze partners