Robbert Ammerlaan (70), ex-uitgever Bezige Bij, begint met nieuwe uitgeverij

Robbert Ammerlaan (rechts), toenmalig uitgever van Hugo Claus, troost zoon Thomas (links) bij de begrafenis van zijn papa Hugo op 29 maart 2008. © BELGA

Robbert Ammerlaan, die vroeger als Bezige Bij-directeur al het literaire maandblad ‘Hollands Diep’ uitgaf, begint nu zelf vanaf februari 2015 met een eigen uitgeverij Hollands Diep.

Verrassende wending in het wereldje van de uitgeverijen: gewezen Bezige Bij-uitgever Robbert Ammerlaan, die maar moeilijk afscheid kon nemen van De Bezige Bij (BB), start nu als 70-jarige zelf met een eigen uitgeverij. De nieuwe aanwinst heet Hollands Diep, zo genoemd naar het maandblad dat Ammerlaan als BB-directeur enkele jaren uitgaf.

Schrijvers soigneren

De uitgeverij, die vanaf februari 2015 de eerste boeken zal uitgeven, ressorteert onder Dutch Media, en mikt op een twintigtal boeken per jaar in het literaire en non-fictie segment. Op een moment dat WPG, moederbedrijf van De Bezige Bij, afscheid nam van heel wat van zijn literaire dochters – waaronder De Arbeiderspers bijvoorbeeld -, trekt concurrent Dutch Media dus een nieuwe literaire uitgever aan die vroeger de honneurs waarnam bij BB.

Ammerlaan stond bekend om de manier waarop hij persoonlijk schrijvers kon benaderen én ‘soigneren’: van internationale celebreties, zoals John Irving en Donna Tartt tot Harry Mulisch, Hugo Claus, Erwin Mortier en Stefan Hertmans. Onder zijn BB-directeurschap wou iedereen van naam en faam bij de BB komen waardoor andere literaire uitgeverijen hun goudhaantjes aan Ammerlaans BB verloren.

Benieuwd of hij op zijn beurt vroegere literaire sterkhouders van de BB naar zijn nieuwe stal zal lokken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content