‘Voorkeursbehandeling vreemdelingenloket: Wie het goed heeft, geraakt snel aan papieren’

© Belga
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

In Antwerpen weerklinkt heel wat kritiek op de ‘voorkeursbehandeling’ aan het vreemdelingenloket. Vreemdelingen moeten maanden wachten op een afspraak, terwijl expats via een ‘fasttrack’ onmiddellijk aan de beurt komen.

Elke buitenlander die in Antwerpen komt wonen, wordt verzocht zich aan te melden bij het vreemdelingenloket om de verblijfspapieren in orde te maken, wat maanden kan duren. Maar deze procedure verloopt niet gelijk bij verschillende buitenlanders, schrijft De Standaard.

Sommige buitenlanders kunnen aan de lange wachttijden ontsnappen door zich bij het relocatieloket aan te melden. Dit loket helpt alleen buitenlanders die door bedrijven zijn aangeworven, wat dus gegoede buitelanders zijn, schrijft de krant.

“Het is onaanvaardbaar dat een select groepje buitenlanders zo snel wordt geholpen terwijl de wachttijden aan de andere loketten alles behalve korter worden”, reageert de Antwerpse advocate Kati Verstrepen in De Standaard.

Homans: ‘Bedrijven betalen niet meer’

SP.A-gemeenteraadslid en voormalig schepen van Diversiteit en Loketten Monica De Coninck benadrukt dat dat de oprichting van het relocatieloket gebeurde met andere doeleinden. “Er was vraag naar een specifieke service voor buitenlandse werknemers die hij hier tijdelijk zouden verblijven. Nu werkt de stad met twee snelheden: wie het goed heeft, geraakt snel aan papieren. De rest moet wachten. Terwijl papieren net essentieel zijn om werk te vinden.”

De woordvoerder van huidig schepen van Loketten Liesbeth Homans (N-VA) ontkent dat er sprake zou zijn van een voorkeursbehandeling. “Bedrijven betalen niet meer, ze brengen afgewerkte dossiers binnen die sneller afgehandeld kunnen worden.

Peter Mertens, PVDA-gemeenteraadslid, wil Homans volgende week over het loket interpelleren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content