Verdeelde reacties op verkeersactieplan 2011-2020

Over het feit dat het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen naar omlaag moet, zijn de politieke partijen het eens. Maar niet over alle voorgestelde maatregelen.

In het kader van de doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft te doen dalen, pleit Schouppe voor ‘realistische’ snelheidsbeperkingen, die afgestemd zijn op de infrastructuur. Ook de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid (FCVV) deelt die mening.

Traag, trager, traagst

Groen!-senator Freya Piryns reageert fors tegen die stelling. “Dat staatssecretaris Schouppe dat voorstelt, is een zeer fout signaal”, vindt ze. “Uit studies van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid blijkt dat we per jaar 200 mensenlevens kunnen redden op onze Belgische wegen, alleen maar door de gemiddelde snelheid met slechts twee kilometer per uur naar beneden te halen.” Piryns gaat nog verder en verwijt Schouppe “een gebrek aan visie op verkeersveiligheid”. Indien vastgesteld wordt dat op bepaalde plaatsen de mensen zich niet aan de snelheidslimieten houden, zegt de Groen!-senator, “moet de controle worden opgedreven en de weg worden aangepast in plaats van de limieten aan te passen”.

Gezocht: personeel

Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille, een partijgenoot van Piryns, steunt Schouppe in de ambitie om het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft terug te dringen. Voor Brussel betekent dit concreet dat er tegen die tijd nog maximum 12 doden en 68 zwaargewonden mogen vallen. De Lille vraagt wel dat er meer personeel komt bij de politie, het parket en de politierechtbank. “De massa overtredingen, bijvoorbeeld in de zone 30, is te groot om aan te pakken in de huidige omstandigheden, hoe groot de inspanningen van de medewerkers van de politie en het parket op dit vlak ook zijn.”

Quid nummerplaat voor bromfietsen?

Senator Guido De Padt (Open VLD) onthoudt de (herhaalde) aanbeveling om een verplichte nummerplaat voor bromfietsen A en B in te voeren. “We moeten ons de vraag durven stellen of hier niet met een bazooka op een mug wordt geschoten”, vindt De Padt. “Met deze maatregel worden alle bromfietsers, de brave burgers

inbegrepen, opgezadeld met administratieve lasten om een kleine groep overtreders te vatten. “Uiteraard moeten opgefokte bromfietsen opgespoord worden”, zegt De Padt. “Maar dat gebeurt vandaag al.” (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content