"Uitbreiding Brusselse ring saboteert klimaatbeleid"

11/01/13 om 12:35 - Bijgewerkt om 12:35

(Belga) Als de Vlaamse regering haar plannen voor de uitbreiding van de Brusselse ring en de Oosterweelverbinding doorzet, is het bijna onmogelijk om de Europese klimaatdoelstellingen te halen. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Greenpeace en de Bond Beter Leefmilieu (BBL).

De uitstoot van het verkeer rond de Brusselse ring vertegenwoordigt op dit moment 13 procent van die van het totale wegtransport in ons land. Als daar extra rijstroken bijkomen wordt dat er niet beter op, zegt Greenpeace. Transport & Mobility Leuven (TML), dat de studie uitvoerde in opdracht van Greenpeace en BBL, becijferde dat als het aanzuigeffect, dat is het fenomeen dat nieuwe infrastructuur bijkomend verkeer aantrekt, in rekening wordt gebracht, de CO2-uitstoot er tegen 2025 met 10,1 pct zal toenemen."Alternatieve maatregelen als rekeningrijden, openbaar vervoer en fiets zorgen voor een daling van 8 pct. Daar moet dus worden op ingezet", zegt Joeri Thijs van Greenpeace. Zelfde scenario met de Oosterweelverbinding in Antwerpen, die volgens Greenpeace 18,5 pct vertegenwoordigt van de totale uitstoot in ons land. "Zelfs met het Masterplan, dat ook voorziet in tramlijnen en fietspaden, zou de CO2-uitstoot amper dalen", zeggen BBL en Greenpeace. "Dat valt niet te rijmen met de daling van 21 procent gemiddeld die nodig is om aan onze klimaatverplichtingen te voldoen." Beide organisaties komen niet toevalling vandaag met de conclusies. De Vlaamse regering moet de komende weken cruciale beslissingen nemen over het klimaatplan 2013-2020 en over de uitbreiding van de Brusselse ring."In de discussie over de Brusselse ring kunnen we niet langer zwijgen over de impact van de gemaakte keuzes op klimaat. Deze studie toont duidelijk aan dat het geen optie is om extra rijstroken te voorzien." (DLA)

Onze partners