Praten over pesten blijft moeilijk

31/01/13 om 17:08 - Bijgewerkt om 17:08

Vrijdag 1 februari begint de Vlaamse Week tegen Pesten. Hoe moeilijk is het om over pesten te praten?

Praten over pesten blijft moeilijk

© Thinkstockphotos

Kleine vakjes, moeilijk kind Vlaams auteur Saskia De Coster werd op de lagere en middelbare school gepest. Niet met geweld, wel via een 'psychologische oorlog'. De grootste obstakels om er over te praten? Haar leerkrachten en eigen trots. "In het eerste middelbaar heb je enorm veel leerkrachten voor al die kleine vakjes. Die geven hun les en zijn weg. Sommige leerkrachten vonden mij allicht ook een moeilijk kind. Die mensen ga je dus zeker niet in vertrouwen nemen."

De Coster maakte een heel sterk onderscheid tussen haar thuis en school. "Thuis deed ik alsof de school niet bestond. Pure verdringing, zeker? Ik werd wel 's ochtends fysiek ziek als ik naar school moest. Mijn ouders merkten na verloop van tijd wel dat er iets aan de hand was. Maar uit trots zweeg ik aanvankelijk. Het was al vernederend genoeg om gepest en gekleineerd te worden op school, ik wilde daar ook niet nog eens elders over moeten praten".

Vertrouwensgesprekken Wie jongeren wel meer en meer in vertrouwen durven nemen, is Awel (de vroegere Kinder-en Jongerentelefoon). Ongeveer 6% van de 30.000 telefoontjes die in 2012 naar Awel gepleegd werden, gaat over pesten. Dat vertelt Sibille Declercq, coördinator bij Awel. Ook via email, chat of forum nemen jongeren contact op. "Vaak bellen, chatten of mailen jongeren ons meerdere malen in verband met pesten. Het hele verhaal komt er de eerste keer niet helemaal uit, wel in stapjes. We oefenen hoe ze het gesprek dat ze met ons hebben, kunnen voeren met iemand in hun omgeving. Dat kan zowel thuis zijn als op school", aldus Declercq.

De hele dag door gepest

Vroeger werd er enkel op school gepest, maar wat met Facebook en smartphones? Magali Van Gampelaere deed onderzoek naar cyberpesten en traditioneel pesten in Vlaanderen. Ze verklaart dat traditioneel pesten en cyberpesten vaak in elkaar overlopen.

Declercq herkent dit fenomeen. "Jongeren die op school gepest worden, worden regelmatig het slachtoffer van cyberpesten. Dat is problematisch, want het probleem wordt zo steeds groter. Vroeger kwamen jongeren thuis en waren ze veilig. Nu kan het in principe de hele dag door en dat heeft een heel groot psychologisch effect".

De mantel der liefde
Van Gampelaere geeft ook aan dat er meer wetenschappelijk onderzoek mag gevoerd worden op het gebied van oplossingen, methodes om te reageren en de gevolgen op lange termijn . "Men weet nog te weinig over het psychologische effect van pesten", zegt Van Gampelaere. "Dat wordt dikwijls met de mantel der liefde bedekt eens het probleem is aangekaart en 'opgelost'. Maar pesten heeft ernstige gevolgen, soms tot jaren na de feiten", aldus de Gentse criminologe. (CV)

Onze partners