Ombudsdienst Notariaat overspoeld door klachten

25/08/15 om 04:48 - Bijgewerkt om 04:48

De Ombudsdienst voor het Notariaat, die pas begin juni uit de startblokken is geschoten, wordt overrompeld door klachten. In amper drie maanden tijd ontving de dienst 185 klachten, of meer dan drie per dag. "We zijn overrompeld".

Ombudsdienst Notariaat overspoeld door klachten

© Thinkstock

De Nederlandstalige ombudsman André Michielsens praat over de klachten met De Tijd en L'Echo.

Een derde van de dossiers heeft betrekking op de afwikkeling van echtscheidingen en nalatenschappen, aldus Michielsens. De klachten zijn vooral het gevolg van een gebrekkige communicatie. Zo rijzen heel wat vragen over de aanrekening van erelonen en begrijpen de cliënten vaak niet waarom een dossier lang aansleept. Of willen klanten dat hun notaris meer initiatief neemt, daar waar zij of hij dat wettelijk soms niet mag.

Het overgrote deel van de klachten komt van Nederlandstaligen en van Franstaligen die in Vlaams-Brabant wonen.

Geen publiciteit

De Ombudsdienst ging officieel op 1 juni van start. Hij heeft een dubbele opdracht. Mensen kunnen er terecht met klachten die te maken hebben met de uitoefening van het notarisberoep. De dienst doet ook aanbevelingen om de werking van het notariaat te optimaliseren.

Michielsen omschrijft de klachtenstroom als overrompelend, en opmerkelijk omdat er geen publiciteit wordt gemaakt voor de ombudsdienst.

(Belga/RR)

Onze partners