Nederlanders boos op NMBS wegens duurdere treintickets

(Belga) Nederlanders die vanuit het Nederlands-Limburgse Eijsden naar België willen reizen, kunnen hiervoor nog geen kaartjes kopen op de website van de NMBS. “Dit kost onze inwoners veel geld, en ik ontvang er dan ook vele klachten over”, zegt John Willems, wethouder van de gemeente Eijsden-Margraten. “Klopt niet, ” reageert Bart Crols van de NMBS. “Ze kunnen voor dezelfde prijs een kaartje tot het verder gelegen Maastricht kopen.”

Het station van Eijsden werd op 10 december heropend. “Talrijke studenten en dagtoeristen maken er gebruik van, vooral om naar Luik te reizen”, zegt wethouder John Willems. “Het probleem is dat wij een netspanning hanteren waarmee alleen Belgische treinen kunnen rijden. Het is dus de Belgische NMBS die de lijn exploiteert. Maar ondanks de afspraken kunnen Nederlanders geen treinkaartjes kopen met vertrekpunt in Eijsden, omdat deze locatie niet op de website van de NMBS staat. Onze reizigers moeten dus ofwel online een kaartje kopen met vertrekpunt Maastricht, wat duurder is, ofwel aan het loket in Maastricht een kaartje voor vertrek in Eijsden kopen, maar ook dat is duurder. Wij hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) gevraagd om hun Belgische collega’s hierover te interpelleren.” De NMBS ontkent echter een kostenverschil. “Het klopt dat Eijsden nog niet op de website staat”, aldus woordvoerder Bart Crols. “Dit is een technisch euvel dat in februari wordt opgelost. Maar reizigers kunnen nu in de plaats Maastricht als bestemming of vertrekplaats kiezen. Hiervoor wordt hetzelfde forfait aangerekend.” (PVO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content