Nationale betoging: TreinTramBus klaagt over gebrekkige communicatie

29/09/16 om 11:15 - Bijgewerkt om 11:15

Reizigersvereniging TreinTramBus klaagt donderdag in een persbericht dat er grote hinder is bij openbaarvervoermaatschappijen De Lijn en de MIVB als gevolg van de vakbondsbetoging. TreinTramBus vindt dat de informatie hierover te laat kwam én onduidelijk is.

Nationale betoging: TreinTramBus klaagt over gebrekkige communicatie

© BELGA

Lees hier waar u donderdag hinder kunt verwachten.

TreinTramBus geeft toe dat De Lijn en de MIVB waarschuwden voor de uitval van trams en bussen, omdat een deel van de chauffeurs deelneemt aan de betoging. 'Alleen waarschuwden beide vervoerbedrijven slechts twee dagen op voorhand, veel te kort voor de klanten die op zoek moeten naar een alternatief', zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

'Bovendien vragen we ons af wat nog het verschil is met een staking als de dienstverlening zo zwaar verstoord wordt door de betoging', vindt Vanseveren. 'Net als bij de NMBS zouden de bussen en de trams normaal moeten blijven rijden. De Post knipt toch ook niet in zijn dienstverlening als er betoogd wordt?'

Onduidelijk en verwarrend

TreinTramBus klaagt ook dat de informatie bij De Lijn onduidelijk en verwarrend is. 'In elke provincie communiceert De Lijn anders. Limburg geeft de bussen aan die niet rijden, Antwerpen de ritten die wél rijden, Oost- en West-Vlaanderen delen de lijnen op in drie tot zeven categorieën. Voor de gebruiker is dit weinig transparant.'

'We vragen om de mogelijke uitval minstens tien dagen op voorhand te melden en zo snel als mogelijk duidelijke en uniforme informatie te verspreiden', zegt Vanseveren. 'De Lijn moet bovendien alles in het werk stellen om de spits zo vlot mogelijk te laten verlopen. We vragen ook echte realtime-informatie zodat de gebruikers op het moment zelf hun ritten beter kunnen plannen.' (BELGA/JVL)

Onze partners