Hoofd van Egyptische televisiezender en journalist staant terecht wegens beledigen van Morsi

13/08/12 om 19:14 - Bijgewerkt om 19:14

(Belga) De eigenaar van een commerciële televisiezender en de hoofdredacteur van een onafhankelijke krant moeten zich verantwoorden voor de strafrechter in Egypte. Dat maakte het Egyptische parket-generaal bekend.

Tewfik Okacha, eigenaar van televisiezender Al-Faraïn ("De Farao's"), wordt ervan beschuldigd dat hij aangezet heeft om president Mohammed Morsi te vermoorden. Okacha staat zeer kritisch tegenover Morsi en zijn Moslimbroeders. Islam Afifi, hoofdredacteur van Al-Dostour, zal dan weer terechtstaan voor het verspreiden van "leugenachtige informatie en geruchten". Die zouden het staatshoofd schaden, en mogelijk "nefast zijn voor het algemeen belang en de stabiliteit van Egypte". Al-Faraïn werd een paar dagen geleden een maand uit de lucht gehaald. Het zou nu definitief gesloten kunnen worden. Al-Dostour werd zaterdag uit de rekken gehaald. "Ik denk dat dit aantoont dat de Moslimbroeders geen oppositie dulden", zei Afifi. "Deze zaak is een gevaar voor de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting." Donderdag nog hadden drie onafhankelijke kranten geen editoriaal gepubliceerd, maar de ruimte blanco gelaten. Daarmee klaagden ze aan dat de Moslimbroeders controle proberen uit te oefenen over de media. (MVL)

Onze partners