Geen Coca-Cola voor Mohamed

Jeroen Zuallaert

Frisdrankengigant Coca-Cola verspreidt tot het einde van het jaar gepersonaliseerde flesjes. Op de flesjes zal echter geen plaats zijn voor de naam Mohamed.

Het concept van de laatste Coca-Colacampagne is relatief eenvoudig: op halveliterflesjes wordt het klassieke embleem vervangen door een voornaam. Daarvoor beroept het bedrijf zich op de top 150 van populaire namen in België tussen 1983 en 2000. Weldra kunt u dus nippen van een Kevin, Robin, Charlotte, Lisa en zelfs van een Dylan. Grote afwezige in het arsenaal is Mohamed, bij pasgeborenen nochtans een van de populairste voornamen in België.

‘We hebben inderdaad niet alle namen in de lijst opgenomen’, zegt Aurelie Gerth, woordvoerster voor Coca-Cola België. ‘We hebben eerst gecheckt of we met bepaalde voornamen geen merknamen zouden plagiëren. Vervolgens hebben we overlegd met de Belgische Moslimexecutieve, die ons afraadde om de naam Mohamed op de flesjes te zetten. Dat was overigens de enige Arabische naam bij de eerste 150.’ Ook in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zal Mohamed niet op de flesjes verschijnen.

Er is inderdaad contact geweest, bevestigt Semsettin Ugurlu, de voorzitter van de Belgische Moslimexecutieve. ‘Ik heb er voor alle duidelijkheid persoonlijk geen enkel probleem mee’, verduidelijkt hij. ‘Ik heb hen er na overleg met de gemeenschap voor gewaarschuwd dat bepaalde moslims het wel eens fout zouden kunnen interpreteren. In het verleden zijn er al rellen geweest vanwege de Deense cartoons en de karikaturen van het Franse weekblad Charlie Hebdo. Dat zorgt ervoor dat sommigen al sneller wantrouwig worden. Maar nogmaals: ik heb enkel mijn visie gegeven. De uiteindelijke beslissing ligt bij Coca-Cola.’

Bij de frisdrankenproducent zijn ze zich van geen kwaad bewust. ‘We hebben enkel besloten Mohamed te weren omdat we niemand voor het hoofd willen stoten’, zegt Gerth. ‘Bovendien plannen we ook enkele machines te verspreiden waarmee mensen een gepersonaliseerd blikje kunnen laten maken. Mensen kunnen er dan gewoon zelf voor kiezen om Mohamed op hun blikje te laten drukken.’

‘Het is inderdaad een delicate kwestie’, beaamt marketeer Jan Callebaut. ‘Vooral in de Verenigde Staten liggen zulke thema’s tegenwoordig hypergevoelig. Ik kan me dus inbeelden dat bedrijven als Coca Cola voorzichtig zijn en geen risico willen nemen. Het is en blijft de naam van de profeet. Ik zou in hun plaats hetzelfde gedaan hebben.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content