BIPT wil aantal universele diensten afschaffen zoals telefoonhokjes

(Belga) De wettelijk verplichte dienstverlening inzake openbare telefooncellen, de inlichtingendiensten en de telefoongidsen is overbodig geworden. Op de markt zijn ruimschoots goedkopere alternatieven beschikbaar. Dat meent het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT), dat hierover een grondige audit liet uitvoeren. De regulator stelt dan ook voor de verplichting van de diensten op te heffen.

De universele dienstverlening in de telecomsector is destijds opgelegd door Europa. Het komt erop neer dat de historische operator, in dit geval Belgacom, een aantal telecomdiensten moet garanderen tegen een redelijke prijs en van een bepaalde kwaliteit. Belgacom moet dus een park openbare telefooncellen in stand houden, een inlichtingendienst en telefoongids uitgeven, een gratis noodnummer beschikbaar stellen, enzovoort. Het BIPT controleert die universele dienstverlening. De nieuwe telecomwet van 10 juli 2012 gaf het BIPT de bevoegdheid om te bekijken hoe de universele dienstverlening gemoderniseerd kan worden. Na onderzoek van een externe consultant blijkt nu dat alternatieven voor telefooncabines, inlichtingendiensten en telefoongidsen “ruimschoots toegankelijk zijn tegen betaalbare tarieven”. “We zien dat mobiele telefonie sterk gepenetreerd is in onze samenleving”, aldus BIPT-woordvoerder Dirk Appelmans. “Er is een penetratiegraad van 120 procent. Dat wil zeggen dat er meer mobiele telefoons zijn dan burgers”, legt hij uit. “We kunnen ervan uitgaan dat iedereen tussen 13 en 77 jaar eigenaar is van een mobiele telefoon.” Eind oktober 2012 waren er welgeteld nog 4.766 telefooncellen in ons land. “Sinds 2008 zagen we jaarlijks een daling van het aantal telefoonhokjes van 11 procent, vaak op vraag van de gemeenten zelf”, zegt Appelmans. Ook in Nederland en Duitsland zijn de evenknieën van het BIPT al tot gelijkaardige conclusies gekomen, geeft Appelmans nog mee. Maar niet alle verplichte dienstverlening wil het BIPT zien verdwijnen, merkt de woordvoerder op. Zo moeten verplichte sociale tarieven voor telefonie en internet gehandhaafd blijven. De telecomsector, consumentenorganisaties en andere belanghebbenden zoals gemeenten kunnen de komende weken hun opmerkingen overmaken aan het BIPT. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content